Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Undersökningen visar lyftet: Butiksjättarna får bättre betyg för kundmötet

Publicerad: 29 november 2021, 13:51

Better Business vd Lina Schölin, till höger, ser en positiv trend för totalresultatet i årets CX Index-undersökning.

Foto: Getty och Better Business

Better Business mystery shopper-undersökning CX Index pågår för fullt. När mätningen kommit drygt halvvägs syns en tydlig trend: Kundbemötandet har förbättrats under pandemin. ”Totalresultatet är något högre än föregående år”, säger Lina Schölin, vd för Better Business.


Ämnen i artikeln:

KundomdömenButik

Better Business låter sina mystery shoppers göra omkring 600 butiksbesök hos landets 100 största kedjor, ett arbete som alltså fortfarande pågår. Hittills är alltså totalresultatet bättre än förra året. På branschnivå är det modekedjorna som är hetast och visar bäst resultat, framför allt tack vare bättre mekanisk försäljning.

– Det finns många bidragande faktorer som vi ser kan ha påverkat utfallet som det ser ut just nu. De olika kedjorna har påverkats mycket olika av pandemin, beroende på branschtillhörighet. Men med lättade restriktioner så har slaget om kunderna kunnat ta vid igen på riktigt, säger Lina Schölin och fortsätter:

– Många branscher har törstat efter ”återgången” och många företag har dessutom under pandemin haft anledning, tid och fokus att se över sina interna processer och rutiner vilket i många fall också lett till mer tid för internutbildning och fokus på kundmötet, vilket vi också ser effekten av i årets mätning så här långt.

LÄS MER: Hela listan: Här är de kedjor som får högst betyg för kundmötet 

CX Index fokuserar främst på fyra områden: Första intrycket, mekanisk försäljning, personlig försäljning samt sista intrycket. Sett till totalresultatet i årets undersökning så är det ”första intrycket” som ökat mest.

– Första och sista intrycket har en mycket stor betydelse för kundens helhetsupplevelse och imman fallerar redan vid första intrycket så är risken mycket stor att man personligen inte kommer att kunna leverera ett bra sista intryck, säger Lina Schölin.

I CX Index 2020 utsågs Synoptik till vinnare, följt av NK och Flügger Färg. Årets resultat presenteras våren 2022.

LÄS MER: Synoptik om toppbetygen: ”Mäter verkligen vardagen ute i butikerna” 

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KundomdömenButik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev