Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Trafikbutikerna som är bäst på att ta hand om kunden: ”Människorna är en jättestor skillnad”

Publicerad: 23 juni 2021, 08:18

Foto: Claudio Bresciani/TT

I genomsnitt anser 52 procent av kunderna att trafikbutikerna är bra på att ta hand om dem. Men skillnaden är stor mellan olika aktörer. ”Det finns paralleller med e-handlarna”, säger Michael Dahl, strategikonsult och grundare av Index House.


Ämnen i artikeln:

Kundomdömenkundrelation

Circle K och OKQ8 är bäst inom kategorin trafikbutiker på att ta hand om sina kunder. Det visar siffror från kundempatiindex. När kunder har fått frågan om hur bra de upplever att ett varumärke och deras medarbetare är på att ta hand om dem har 65 procent av de tillfrågade gett Circle K och OKQ8 ett positivt svar. 

– Vi har två stycken som presterar på 65 procent, det är ett bra värde. Över 60 procent är ett bra värde, säger Michael Dahl. 

Så bra är trafikbutikerna på att ta hand om sina kunder

Circle K: 65 procent

OKQ8: 65 procent

Preem: 60 procent 

Shell: 54 procent 

Ingo: 40 procent

St1: 29 procent

Genomsnitt: 52 procent

 

*Procentsiffran anger hur stor andel av kunderna som har gett ett positivt svar på frågan hur bra de upplever att ett varumärke och dess medarbetare är på att ta hand om dem. 

I genomsnitt upplever 52 procent av kunderna att trafikbutikerna är bra på att ta hand om dem, vilket Michael Dahl säger ligger ganska nära genomsnittet för alla branscher. 

 

Lägst omdöme får St1, där endast 29 procent av kunderna upplever att butikerna är bra på att ta hand om dem. Näst lägst betyg får Ingo där motsvarande siffra hamnar på 40 procent. 

Michael Dahl säger att en möjlig förklaring är att butikerna är obemannade och drar paralleller till e-handeln. 

– Den här effekten går att likna vid om du klär av butiken, då skulle det vara som St1 och Ingo. Det är sannolikt just butiken som är skillnaden där. 

Han tror också att kunderna antagligen har ett ganska invant mönster när det kommer till att välja var de köper drivmedel. Men att hur väl omhändertagna kunderna känner sig kan få en effekt i längden. 

Michael Dahl, strategikonsult och grundare av Index House.

De trafikbutiker som har bemanning och en butik på sina tankstationer får dessutom ett annat erbjudande och en möjlighet till merförsäljning som de obemannade butikerna går miste om. 

– Jag kan tänka mig att på landsbygden där vi inte har en butik fem minuter från oss kan man till och med gå till butiken på kvällen om man har tagit ett glas och märker att det är slut på mjölken till frukost. Det finns ett utryck som kallas för servicehandel och jag tror att det här är det. Du har en stor skillnad – människorna är en jättestor skillnad. 

Om undersökningen

Kundempatiindex är framtaget av Index House och intervjuerna genomförs av PFM Research. Två gånger per år genomförs en panelundersökning där de tillfrågade ger omdömen om varumärken som de har en relation till. Här har omdömena om trafikbutiker brutits ut. Företagen som är med i undersökningen är Circle K, Ingo, OKQ8, Preem, Shell och St1. 

 

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Kundomdömenkundrelation

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News