Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Sverige toppar listan – nära hälften vill handla lokalt

Publicerad: 15 juni 2021, 12:56

Nära hälften av alla svenskar vill handla lokalt under pandemin, enligt en ny rapport från Freshworks. Samtidigt är många svenskar beredda att bryta kontakten med ett företag som inte sköter sina kundrelationer. ”Svenska konsumenter är tuffa i sina köpval” säger Raymond Hüner, försäljningschef för Freshworks i Benelux och Norden.


Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Freshworks nya rapport, State of Consumer, visar att allt fler konsumenter vill handla lokalt under pandemin. Av de globala konsumenterna uppgav 41 procent att de har bytt till lokala företag. Bland de undersökta länderna toppar Sverige listan och hela 47 procent av de svenska konsumenterna vill handla lokalt. Majoriteten av dem, 94 procent, uppger också att de kommer att fortsätta att handla svenska varor efter pandemin. 

Under pandemin har 48 procent av de svenska konsumenterna flyttat sin konsumtion till nätet, enligt rapporten. Med det ökar också konkurrens och krav på bra kundservice. Undersökningen visar att 35 procent av de tillfrågade skulle kräva en ursäkt av företaget om de får dålig service och 41 procent skulle använda sociala medier och ge bolaget dåliga recensioner. Många svenska kunder, 35 procent av de tillfrågade, är också beredda att bryta kontakten med ett företag som inte sköter sina kundrelationer. 

– Svenska konsumenter är tuffa i sina köpval och har inget tålamod när det kommer till dålig service. ”Cancel-kulturen” är som starkast i Sverige vilket föranleder att vi som leverantörer av kundtjänstlösningar och engagemang måste jobba än hårdare för att hantera kundlojalitet, säger Raymond Hüner, försäljningschef för Freshworks i Benelux och Norden. 

Bland de tillfrågade konsumenterna i Sverige upplevde 51 procent att företagens kundservice varken har blivit bättre eller sämre under pandemin. Nästan hälften av de globala konsumenterna upplevde dock att mindre företag har blivit bättre på kundservice under pandemin. I Sverige var motsvarande siffra 38 procent. 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev