Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Stora regionala skillnader – här blir kunden bäst omhändertagen

Publicerad: 19 mars 2021, 12:15

Foto: Daniel Norman

Den som vill uppleva bra kundmöten bör åka till Ulricehamn, Huddinge eller Lindesberg. Dessa orter får bäst betyg i Kundmötesbarometern. ”Många uppskattar sina lokala butiker”, säger Lotta Eriksson, vd för Custitude som ligger bakom undersökningen.


Läs mer: Undersökning: Kundernas betyg på butikerna – bara hälften känner sig genuint välkomna

Det råder en klar skillnad mellan hur kundmötet uppfattas i större och mindre städer. I regel är kundnöjdheten högre i mindre städer än i de större.

Det visar siffror från Kundmötesbarometern.

En följd av detta är att betygen för kundbemötande är något bättre i Norra Sverige än de södra och mellersta delarna av landet.

Norra Sverige får ett snittbetyg på 56 procent. I mellersta Sverige är betyget 50 procent och i södra 52 procent.

– Det finns fler mindre orter norröver. Där är det många kunder som uppskattar sina butiker och  vill gynna sin handelsplats just nu eftersom det är mycket längre mellan orterna i Norrland. Blir man av med ”sin” butik får man ofta åka långt för att hitta nästa. I Mellansverige ligger allt tätare. Det gör inte så mycket rent praktiskt om något läggs ner i Södertälje. Då kan man åka till Stockholm eller en annan förort i stället, säger Lotta Eriksson.

Det finns också ett känslomässigt band som ofta är starkare på mindre orter.

– Om en butik på Drottninggatan i Stockholm klappar igen påverkar det inte känslomässigt som när det sker i till exempel Piteå. Där kanske både kund och butikssäljare blir mer angelägna om butikens existens eftersom det är en tuffare arbetsmarknad på mindre orter där  grannorten dessutom kan ligga långt bort.

Lotta Eriksson gjorde själv den spaningen under sin tid på Åhléns.

– På vissa orter blev det mycket väsen när ett varuhus hotades av nedläggning och på andra inte alls lika mycket.

Läs mer: Lista: Kedjorna och branscherna med bäst kundbemötande under pandemin

De orter som får allra bäst betyg är Ulricehamn, Huddinge och Lindesberg. Uppdelat på region får Piteå bäst betyg i norra Sverige, Huddinge i mellersta Sverige och Ulricehamn i södra Sverige.

Finns det någon stad som du vet där handeln och staden har drivit dessa frågor tillsammans med framgång?

– De senaste åren har flera stadskärnor fått upp ögonen för vikten att samla sina butiker samt  restauranger och kaféer för att skapa kraft tillsammans och behålla kunden i stadskärnan. Jag ser stadskärnor som ihop med fastighetsägare och medlemsföreningar jobbar aktivt med utbildning, att mäta och förstå kundbehov, sociala medier, pepp för att butiker ska rekommendera varandra men också att skapa kraft i att som småföretagare orka lyfta blicken. Några roliga exempel är Facebook-grupper där butikerna delar vad de har för erbjudanden. Då hjälper de andra butikerna att boosta detta.

Läs mer: Bottenbetyg till handeln i ny undersökning: Fyra av tio kunder får aldrig kontakt med personal

Bäst och sämst städer i olika storlekar

Gäller städer med 5-75 butiksbesök.

Bästa storstad: Stockholm
Bästa större stad (>38’ inv): Huddinge
Bästa medelstora stad (15’-38’ inv): Uddevalla
Bästa småstad: (<15’ inv): Ulricehamn

Sämsta storstad: Malmö
Sämsta större stad: Södertälje
Sämsta medelstora stad: Ystad
Sämsta småstad: Älmhult

Källa: Kundmötesbarometern

Om undersökningen

■ Custitude AB har lanserat en undersökning om kundmötets betydelse: Kundmötesbarometern. Undersökningen är utvecklad i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. 
■ Undersökningen bygger på en geografisk spridning i Sverige för att få en bild av om det finns en geografisk påverkan. 415 personer har registrerat sina egna, privata besök i fysisk handel under perioden december 2020-januari 2021, totalt 1 298 besök. Custitude har inte styrt var dessa besök ska ske.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev