fredag9 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Nu följer över 30 000 Market på Linkedin: ”Fantastiskt kul – vi kommer närmare läsarna”

Publicerad: 22 maj 2023, 11:11

Market har nu över 30 000 följare på Linkedin. Något som glädjer chefredaktör Fredrik Svedjetun och resten av redaktionen.

Foto: Gabriel Liljevall

Market växer snabbt i sociala medier. I helgen passerade vi 30 000 följare på Linkedin. ”Linkedin är idag vår i särklass viktigaste sociala kanal”, säger chefredaktör Fredrik Svedjetun, och delar med sig av fem artiklar som gjort succé i år.

Ämnen i artikeln:

Sociala medierDetaljhandelnKarriär

R

Redaktionen


Market har under 2023 med råge överträffat målen vad gäller sidvisningar och unika besök på market.se.

En bidragande faktor är Markets ständigt ökande popularitet på Linkedin. I helgen nåddes en ny milstolpe när följare nummer 30 000 signade upp för att läsa oss.

– Det är fantastiskt kul, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Market, och fortsätter:

– Linkedin är vår i särklass viktigaste sociala kanal. Den hjälper oss att komma närmare våra läsare, alla beslutsfattare och proffs som jobbar inom detaljhandeln, och det i sin tur hjälper oss i arbetet med att hela tiden erbjuda den mest relevanta journalistiken.

”Nu tittar vi på hur vi kan utveckla relationen med läsarna. Räkna med att det blir ett par nya grepp under 2023”

Många av de artiklar som blir mest ”lajkade” och delade på Linkedin har en tydlig personkoppling. Inspirerande artiklar med tips, råd, framgångsexempel och spännande livsresor är också populära, likaså insiktsfulla vd-intervjuer som går på djupet.

– Den här typen av innehåll tror jag blir viktigare och viktigare i år. Det är tufft för många företag där ute, och nu gäller det att vi kan få idéer och energi av varandra i branschen.

Via Linkedin sker mycket av kontakten med läsarna, samtidigt som delningar, kommentarer och inlägg bidrar till det redaktionella idéarbetet.

– Nu tittar vi på hur vi kan utveckla relationen med läsarna via sociala medier, och då framförallt Linkedin. Räkna med att det blir en eller ett par nya grepp under 2023, säger Fredrik Svedjetun.

Här kan du följa Market på Linkedin, och här följer du Fredrik Svedjetun. Här följer du webbredaktör Daniel Norman som är huvudansvarig för Markets dagliga arbete på Linkedin.

Här är fem artiklar som fått stor spridning via Linkedin på senare tid:

Toppchefen Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, är många intresserade av att läsa om.

Susanne Ehnbåge om nya karriärklivet: ”Inte väntat mig att det skulle ske redan nu” – publicerad 15 maj

Många har inspirerats av Lova Lindgren på Synsam Recycling Outlet i Umeå, som utsågs till Årets butikssäljare i Retail Awards 2023.

Foto: Privat

Hon är mästaren på att sälja: ”Man måste ha den här attityden” – publicerad 12 maj

Nyfikenheten är stor kring vad Ayad Al-Saffar ska göra med Åhléns. När han presenterade nya ledningsgruppen fick nyheten genast stor spridning via Market på Linkedin.

Klart: Åhléns nya ledningsgrupp på plats – här är namnen – publicerad 11 maj

Spännande rekryteringar och nya chefer engagerar på Linkedin. När vi berättade att Thomas Kusoffsky, tidigare vd för Smarteyes, ska leda Kappahls satsning på varumärket Newbie var det många som ville läsa mer.

Kappahls småtting ska stå på egna ben – han ska leda verksamheten – publicerad 5 maj

Offensiva satsningar väcker intresse. När Rusta öppnar butik nummer 200 – och vd:n Göran Westerberg flaggar för att målet är 500 butiker – blir det många tummen upp på Linkedin.

Rusta når 200 butiker – och siktar högre: ”Kan säkert öppna flera hundra” – publicerad 20 april

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev