Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Mästare på möten: Här är kedjan som erbjuder den bästa kundresan

Publicerad: 6 april 2022, 12:20

Svenska detaljhandelskedjor har steppat upp rejält vad gäller kundmötet. Det visar mystery shoppingföretaget Better Business årliga undersökning. Bäst betyg får färghandelskedjan Happy Homes.


Ämnen i artikeln:

Happy HomesGlitterkundrelation

Better Business årliga CX-Index syftar till att lyfta de kedjor som erbjuder den bästa kundresan utifrån ett antal kriterier som första intrycket, mekanisk och personlig försäljning samt sista intrycket.

Årets lista toppas av färghandelskedjan Happy Homes som rankade högre än snittet i samtliga bedömningskriterier. Vad gäller första intrycket och mekanisk försäljning får kedjan maxpoäng.

SE HELA LISTAN HÄR: De får bäst betyg för kundmötet – 100 kedjor i stor undersöking

Utmärkande är även att snittbetyget för alla kedjor stigit från 63,6 till 66,1 procent. 

I synnerhet har kedjorna spottat upp sig vad gäller det första intrycket.

– Det är ingen nyhet att första intrycket har en stor betydelse för att få kunden att stanna kvar. Det är egentligen ganska basala saker som man måste ha på plats, säger Lina Schölin, vd på Better Business.

Så gjordes undersökningen

Mätningen bakom CX-Index bygger på metoden Mystery Shopping.
Över 600 fysiska besök har totalt ägt rum på de 101 medverkande kedjorna.
Varje kedja har fått sex slumpmässigt valda besök som alla utförts av unika shoppers, spritt över hela landet.
Källa: Better Business

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev