Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Kundernas dom – 17 hyllningar och sågningar av butiksbesök: ”Det blir så tydligt att kundmötet spelar stor roll”

Publicerad: 27 januari 2022, 12:45

Hur känns ett positivt butiksbesök – och vad kännetecknar sämre upplevelser? Här är 17 tydliga butiksomdömen från kunder som har deltagit i Custitudes färska undersökning Kundmötesbarometern.


Ämnen i artikeln:

Kundkundrelation

LÄS MER: Stor undersökning: De får bäst betyg för kundmötet – toppduon utklassar konkurrenterna

Varannan deltagare i Custitudes undersökning säger att skälet till att de går till en fysisk butik är att de vill får med sig varan direkt.

Ett guldläge för butikens säljare med andra ord. Och många av butiksbesökarna rapporterar bra upplevelser. 

Samtidigt uppger 41 procent att de aldrig pratar med en säljare. Ingen eller dålig kontakt är ett av skälen till missnöje med butiksbesöket.

– Det blir så tydligt när man läser kundernas kommentarer att kundmötet spelar stor roll, att det inte bara handlar om siffror, utan att det är en människa som möter en annan människa. Det är där som starten till hela upplevelsen sker, säger Custitudes vd Lotta Eriksson.

Här är kundernas citat från en rad butiksbesök.

Positiva upplevelser från kunderna

”Det var ett riktigt bra besök. Jag gick in för att inspireras och se vad det fanns för olika modeller som jag skulle kunna tänka mig.Säljaren var väldigt kunnig och gav mig både bra råd och information kring olika OS, modeller och tekniska specifikationer”
– Elgiganten

The Body Shop hyllas av kunderna.

Foto: Vendela Kjerner

”Jag fick en bra upplevelse med trevlig personal och där jag erbjöds att uppleva produkterna, något som jag anser vara väldigt viktigt och en av de främsta fördelarna med att handla i fysisk butik. Mycket bra upplevelse med bra service och inspiration!”
– The Body Shop Göteborg

 ”När jag kliver in i butiken tar det inte lång tid förrän jag uppmärksammas av personalen. De ställer direkt en fråga om jag behöver hjälp med något eller bara är ute och kikar. Butiken ger känslan av värme med färgerna, dofterna och inredningen. Man känner sig nästan som hemma när man kliver in i butiken.”
– Rituals Uppsala

”Man blir sedd, de har kunskap, lyssnar på mig som kund och försöker ge förslag på lösningar. Mycket bra upplevelse i kedjan överlag! Ingen fråga känns dum.”
– Kjell & Company Partille

”Min upplevelse i butik var väldigt bra och över förväntan. Säljaren var bra på att ”mingla” och interagera med olika kunder samtidigt och ändå ge alla den hjälp de behövde. Säljaren gav en trygg, personlig och vänskaplig känsla, nästan som att det var en vän jag pratade med. Jag är supernöjd med mitt besök och har redan hunnit berätta för flera om hur nöjd jag var med personalen och rekommendera dem att gå dit.”
– Jack & Jones

En kund var ”supernöjd” med sitt besök hos Jack & Jones.

Foto: Vendela Kjerner

”Personalen var välkomnande som alltid. Sortimentet var bra, men inte lika stort och brett som på deras hemsida. Det fanns en trevlig stämning i butiken då personalen är både synlig, tillgänglig och väldigt trevlig. De vänder sig inte bara till mig utan även till min son för att hälsa, vilket jag uppskattar.”
– Lindex

 ”Det är alltid trevligt att komma till en butik där man som kund blir sedd och lyssnad till på ett genuint sätt. Att personalen sedan kan sin sak och kan ge bra råd är ett otroligt stort plus i kanten.”
– Labelle & Karlsson

 ”Fantastisk kunnig, trevlig och hjälpsam personal som är genuint intresserad av kunderna. Det är en fröjd att både få inspiration men också kvalitativa råd.”
– Presenthörnan

 ”Trevligt bemötande och mycket bra hjälp. Att jag slapp jaga säljaren är ett stort plus. Jag gick runt och letade i rätt avdelning men såg ej varan. En säljare uppmärksammade mig och erbjöd sin hjälp. Fick bättre information än vad jag hade läst mig till.”
– Elgiganten

 ”Det är en trevlig butik. Välsorterad och med kunnig personal. Stod ensam och letade efter boken jag ville köpa, men det tog inte lång tid innan en person kom och hjälpte mig. Hen hade en varm ton och jag fick känslan av att personen genuint ville hjälpa mig. Hen var inte påtryckande eller hade något annat ”säljigt” beteende. Hade en trevlig butiksupplevelse, med en fint inslagen present som resultat.”
– Akademibokhandeln

Om Kundmötesbarometern

308 personer har registrerat sina egna, privata besök i fysisk handel under perioden november-december 2021, totalt 925 besök. Custitude har inte styrt var dessa besök ska ske. Custitude har ställt frågor om kundbemötande, service och upplevelser utifrån miljö och personlig kontakt. Det ingår både besök där ett köp skett och besök där kunden har lämnat butiken utan att handla.

… Och några sämre upplevelser

”Jag är inte alls nöjd med det här besöket. När jag kommer in finns det inga andra kunder och ingen vid kassan. När jag kommer lite närmare kassan ser jag en säljare som sitter i ett hörn på en pall bredvid en värmare med sin rosa kaffekopp. Säljaren går inte upp alls utan frågar mig om jag behöver något.”
– Klädbranschen

”Jag såg några säljare som inte hälsade, jag hittade inte det jag sökte, butiken kändes som en labyrint, jag tog själv kontakt med en säljare och fick hjälp, men säljaren kändes lite stressad.”
– Diversehandel

”Med så mycket fint och möjlighet för en så fin butik blir jag så besviken. När jag klev in i butiken är det helt tomt. Jag hör att de står och pratar med varandra. Efter två varv i affären, väl synlig för personalen, går jag ut igen. Tar ett varv utanför och och går in en gång till. Inte heller då varken tittar de eller hälsar.”
– Blomsterhandel

Blomsterhandeln bjöd på halvvissen upplevelse.

”Personalen hade fullt upp med att packa upp varor. Det kändes som att de var för få som jobbade då de upplevdes som stressade. Ställde en fråga kring varusaldo och fick ett snabbt svar om att produkten jag frågade efter var slut, trots att jag själv hittade den några minuter senare på en annan hylla. Kort sagt var det inte ett jättetrevligt butiksbesök.”
– Diversehandel

”Trist att personalen inte hejar och dessutom står i vägen och plockar varor utan att interagera med kunden. Fick dessutom stå och vänta på att kassan skulle bemannas.”
– Diversehandel

”Det var rätt opersonligt. Fanns ingen personal på golvet, utan endast vid kassan. Sen ville personalen hellre att man ska göra sitt köp själv via en utcheckningskassa.”
– Klädbranschen

”Var ganska tomt på säljare och jag hade svårt att finna det jag sökte och det visade sig att den typen av vara fanns utspridd på flera ställen i butik. Fanns en något sämre vara än jag tänkt mig därav inget köp.”
– Sportbutik

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Kundkundrelation

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev