Kundmöte
Här kan du titta på Retail Talks – lär av Ikea, Rituals, Coop och många fler
Publicerad: 31 maj 2022, 08:49
Bilder ur Retail Talks 2022, där Market bland annat besöker Rituals butik i Mall of Scandinavia. Länk till programmet finns nedan.
Case från Rituals och Ikea, trendspaningar och panelsamtal om kunddata och ”den nya kundresan”. Det är några av inslagen i Markets nya program Retail Talks som har premiär torsdag den 2 juni. Titta på programmet här!
Under en timme djupdyker vi i några av detaljhandelns största utmaningar och möjligheter i en turbulent tid. Fokus ligger på hur kundernas förväntningar förändras – och hur du som proffs inom handeln bör tänka och agera framåt.
Mellan de olika programpunkterna bjuder vi på korta intervjuer med kunder ute i handeln och ”mystery shoppers” från Better Business. Vi visar också bilder från Ikeas nya cityvaruhus i Stockholm, som öppnar i sommar.
I spelaren nedan kan du se programmet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Retail Talks produceras i samarbete med Google. Programledare är Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Programpunkterna i sändningen:
Trendspaning
Dagens kundresa tar många olika vägar, från första intresse till ett komplett köp. Hur ska man som detaljhandel förhålla sig till detta förändrade landskap? Vad finns det för hot och möjligheter?
Medverkande: Patrice Lusth, affärsutvecklare och entreprenör
Joakim Klingsell, vd Rituals Norden, Emelie Lejman, regionchef Rituals Stockholm och My Rönnerman, utbildningsansvarig Rituals Norden.
Case: Rituals
Att sälja dofter på nätet är en utmaning och den har blivit ännu större under pandemin. För Rituals har detta varit en tuff uppgift att lösa. Samtidigt som butiksupplevelsen är en mycket viktig del av varumärkets helhet. Här får vi se hur Rituals butiker tar hand om kunden och höra deras nordiske vd kommentera den sömlösa kundresan.
Medverkande: Joakim Klingsell, vd Rituals Norden, Emelie Lejman, regionchef Rituals Stockholm, My Rönnerman, utbildningsansvarig Rituals Norden
Panelsamtal: Den nya kundresan
I denna punkt sker ett samtal kring kundresan, i ljuset av det som framkommit i butiksreportagen med tillhörande intervjuer och kundintervjuerna. Här är några exempel på frågor: Hur gör vi kundresan så smidig som möjligt? Hur är det med omni-channel i praktiken – fungerar det eller är det bara något som finns på papperet? Vad kan och ska butiker och kedjor ge tillbaka till kunder som delar med sig av data?
Medverkande: Ulrika Bernhoff, HUI, Amer Mohammed, e-handelsexpert och entreprenör och Emma Hallerstedt, Google
Case: Ikea
Ikea är välkända för sina stora möbelvaruhus där fokus är fysisk detaljhandel. Dessutom finns företaget utbud sedan flera år tillbaka på nätet. Ikea tar nu flera stora viktiga steg för att integrera näthandeln och den fysiska butiken. Och dessutom komma närmare sina kunder. Satsningar på mindre butiker och speciella så kallade studios är viktiga delar när möbeljätten tar klivet in i framtiden.
Medverkande: Jenny Vasquez Ling, market manager, Ikea
Panel: Kunddata och integritet
Här handlar det om kundens integritet och hur man ska behandla kund data på ett både effektivt och bra sätt, men samtidigt på ett sätt som ger mervärde och som kunden upplever som positivt. Här är några exempel på frågor: Hur ska man värna om kundens privatliv men ändå kunna agera och rikta rätt erbjudande till kunden? Hur ska man jobba med kundens medgivande kring den personliga informationen. Vilka exempel, både bra och dåliga, finns från detaljhandelns. Vilka bolag är förebilder i branschen?
Medverkande: Jacob Dexe, Rise & KTH, Anneli Furustad, Coop Sverige, Håkan Löfgren, Google