Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kundmöte

Årets butikssäljares bästa knep: ”Gillar att få kunden att tänka utanför boxen”

Publicerad: 22 september 2020, 11:31

”Ord kan inte beskriva hur det känns. Jag är så otroligt glad att jag inte kan prata”. Årets butikssäljare Angelica Rösnäs från Jysk var rörd till tårar när hon fick veta att hon tagit hem ett av de mest prestigefyllda Retail Awards-prisen.


Ämnen i artikeln:

HeminredningJyskRetail Awards

Läs mer: De är handelns stjärnor – här är samtliga vinnare från årets Retail Awards

När Angelica Rösnäs nominerades av sitt företag, Jysk, i våras jobbade hon i kedjans butik i Bromma i Stockholm.

Men under de månader som har gått sedan finalisterna presenterats har hon hunnit flytta till hemstaden Hudiksvall och byta butik.

– Men jag lämnar inte Jysk, säger hon bestämt några timmar efter att den digitala, livesända galan är över.

– Detta är verkligen möjligheternas företag.

Cirkeln har slutits för 24-åriga Angelica. Det var i butiken i Hudiksvall som hon började sin karriär inom handeln, som extraanställd under gymnasietiden. Tre år senare flyttade hon till Stockholm och jobbet som säljare på Jysk i Bromma där hon blev kvar i tre år. Men sedan en månad är hon tillbaka i Hudiksvall och är bestämd beträffande framtidsplanerna:

– Jag vill bli butikschef – och jag vill bli butikschef i just denna butik. Kanske måste jag vänta ett tag men då får det vara så.

Läs mer: Live från Retail Awards: Följ årets stora handelsgala på Market.se

Under åren i Bromma hann hon med att gå en butikschefsutbildning och nästa steg är att bli mentor åt någon kollega.

Att Angelica Rösnäs brinner för att hjälpa kunderna är tydligt när hon berättar om sin vardag.

– Kommer det in någon som har ett problem är det så roligt att hjälpa dem, kanske få dem att tänka utanför boxen och presentera lite oväntade lösningar.

Skillnaden mellan butiken i Bromma och den i Hudiksvall är främst att kundströmmarna är större i storstaden.

– Det är ju ett annat tryck i Stockholm. Här blir kunderna mer av stammisar.

Läs mer: Retail Awards: Årets butikssäljare ska vara ett föredöme i branschen

Juryns motivering:

”Angelica sätter en stolthet i att hjälpa kunden att lösa problem och fatta beslut. Hennes säljresultat har på många sätt bidragit till de framgångar som Brommabutiken haft på senare år.”

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev