Köpupplevelse
Svåra vägvalet för handeln under Black Friday: ”Risk för en kraftig dipp efteråt”
Publicerad: 2 november 2021, 09:59
Effektiv försäljningsdrivare eller kortsiktig lönsamhetstjuv? Åsikterna kring Black Friday går isär liksom förklaringarna till att färre sällanköpsaktörer planerar att erbjuda erbjuda rabatter under årets shoppinghögtid. Forskaren Gabriella Wulff och HUI:s vd Jonas Arnberg reder ut hur detaljhandelns strategier förändras, den svåra hållbarhetsekvationen och vägvalen för handeln under årets Black Friday.
Enligt Markets årliga Black Friday-enkät tycks intresset för Black Friday minska hos såväl handeln som kunderna. Inom handeln planeras färre och kortare kampanjer medan fler kunder tar avstånd från företeelsen.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.