Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpupplevelse

Ny undersökning: Köpupplevelsen har förbättrats under pandemin

Publicerad: 18 januari 2022, 10:22

Pandemin har tvingat fram bättre service hos många företag. En stor majoritet av konsumenterna menar nu att köpupplevelsen har förbättrats. Det visar en studie från Sas Institute.

Ämnen i artikeln:

KonsumentbeteendeDigitalisering

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


LÄS MER: Undersökning: En dålig kundupplevelse kan sänka dig under pandemin

Under pandemin har många retailbolag snabbt tvingats att anpassa och utveckla verksamheten för att behålla kunder och försäljning.

Det har satt sina spår.

Enligt en ny undersökning från Sas Institute anser 87 procent av svenska konsumenter att köpupplevelsen har förbättrats under pandemin.

Undersökningen visar också att kunderna är mer positiva till att dela med sig av sina personuppgifter för att få en bättre upplevelse.

– Vi ser tydliga förbättringar av upplevelsen för kunderna. De insikter vi kan få av digitala interaktioner är nyckeln till att leverera personliga och givande kundupplevelser. Kunderna är allt mer medvetna om detta. De vill ha fördelarna med en sömlös och automatiserad digital upplevelse och blir därför mer villiga att dela sin data, säger Thomas Karlsson, ansvarig för lösningar inom kundanalys på SAS Institute.

Över 50 procent av de svenska kunderna i undersökningen uppger att de är beredda att byta leverantör efter bara en eller två dåliga upplevelser.

– Det har aldrig varit viktigare att ge en bra kundupplevelse för att behålla kunderna inom detaljhandeln, säger Thomas Karlsson.

Undersökningen genomfördes av 3Gem under 2021 i åtta länder, bland annat Sverige. Totalt deltog cirka 10 000 personer över 18 år som svarade på frågor online.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev