måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpupplevelse

Kedjans nybakade koncept faller kunderna i smaken: ”Man vill hänga kvar i butiken”

Publicerad: 5 januari 2023, 08:40

7-Eleven testar nytt på Humlegårdsgatan i Stockholm.

7-Eleven testar ett nytt koncept i centrala Stockholm. Bland resultaten märks en ökad bageriomsättning. ”Maten är mer närvarande i den här butiken”, säger Linn Ahlén, konceptansvarig för Reitan Convenience i Sverige.

Ämnen i artikeln:

Reitan

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Nybakade frallor och croissanter från en lokal bageriexpert, 60 nya produkter som egna bowls och modern, miljövänlig inredning med soffor.

Det är några delar i det nya kunderbjudande som testas på 7-Eleven på Humlegårdsgatan i Stockholm.

Det nya konceptet verkar gå hem hos kunderna. Butikens bageriomsättning ökade med 40 procent under pilotförsökets tredje vecka jämför med motsvarande vecka 2019. Kaffeförsäljningen steg med 37 procent.

– Vi skapar en känsla så att man vill hänga kvar i butiken tack vare den fina atmosfären. Vi vill förstärka vår position som en självklar del av stan med schysst mat on the go. Historiskt har vi justerat efter hand i butikerna, men den här gången gör vi det från början som på ett oskrivet blad, säger Lorance Ljungqvist, kategorichef på Reitan Convenience i Sverige.

Såväl inredning som många av de nya produkterna kommer från PBX, som är Reitans testlabb för hållbara produkter.

Målet är att butikskonceptet, som invigdes den 1 december, efter utvärdering och eventuella förbättringar ska implementeras till fler butiker under 2023.

– Vi har förändrat hela kassalinjen där vi visar upp maten på ett mer inbjudande sätt än tidigare. Maten är mer närvarande i den här butiken helt enkelt. När du kliver in i butiken ska du bli sugen på att köpa mat hos oss, säger Linn Ahlén.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev