Market har intervjuat tio personer som på olika sätt följt Costcos etablering i Sverige. Bland andra (uppifrån): Hanna Connysson, beställningsansvarig på Blomsterlandet, Eva Pettersson, vd för Axfood Snabbgross, Viktor Wolf, försäljningschef på Lidl Sverige, Niclas Åkerblom, försäljningschef på Elon Stenlundsgruppen, Johan Beckman, butikschef på Stora Coop Arninge, Christian Söderman, kund hos Costco och Johanna Eurén, pressansvarig på Willys.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Flopp eller succé – konkurrenter, grannar och kunder talar ut om Costco: ”Upplever det som osvenskt”
Kommer amerikanska Costco bli en lika stark kundmagnet som Ikea, eller kommer kunderna avskräckas av medlemskapet? Market har samlat tio röster från handeln, som alla har olika bild av vilken påverkan Costcos etablering får:
✓ Skeptiske försäljningschefen: ”Vi får se om konceptet funkar.”
✓ Kundens hårda krav: ”Då kommer jag be om pengarna tillbaka.”
✓ Konkurrenten: ”Gäller att vara på tå.”
✓ Lågprisjätten: ”Positivt att de bidrar till att motverka oligopolet.”
Monika Nilsson Lysell
Det är vardagsförmiddag och glest med kunder på Arninge handelsplats. Den enorma huskropp som för ett par år sedan inrymde Coop Forum, Systembolaget och XXL har fått nytt utseende, med
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.