Köpupplevelse
Apohem startar klubb – kunderna ska själva bidra till upplevelsen
Publicerad: 4 september 2023, 12:37
Nätbutiken Apohem vill nu förbättra kundupplevelsen ytterligare genom att lansera en ny klubb: ”Genom att låta ett community vara hjärtat i vår klubb skapar vi engagemang och inspiration tillsammans”, säger vd Gustav Hasselgren.
Apohem kallar sig Sveriges snabbast växande apotek, och förklarar att framgången till stor del kommer sig av kundupplevelsen. Företaget tog tidigare i år hem hem prisjämförelsesajten Pricerunners utmärkelser ”Årets e-mästare alla kategorier” och ”Årets e-handlare inom hälsa”.
Nu vill Apohem förbättra kundupplevelsen ytterligare, och lanserar Club Apohem, som de i ett pressmeddelande presenterar som ”ett unikt lojalitetsprogram och apoteksbranschens första community”. Syftet är att ge kunden ”en mer personlig shoppingupplevelse och fler möjligheter till inspiration och engagemang”.
– För oss är klubben ett sätt att stärka relationen till våra kunder och ta tillvara på all den kunskap, erfarenhet och energi som vi och våra kunder har. Genom att låta ett community vara hjärtat i vår klubb skapar vi engagemang och inspiration tillsammans, säger Gustav Hasselgren, vd på Apohem.
Utöver möjligheten att samla poäng via köp är Club Apohem skapad för att bygga emotionell lojalitet genom att erbjuda medlemmarna fler möjligheter till inspiration och engagemang. Därför kan medlemmar också samla poäng genom att skriva recensioner, utföra uppdrag och engagera sig i Apohem Community – en samlingsplats där kunden både själv kan dela och ta del av tips och råd från andra kunder samt Apohems hudterapeuter och farmaceuter. Club Apohem erbjuder också andra förmåner som personliga medlemserbjudanden, förtur till kampanjer och produktlanseringar och medlemsgåvor, utöver att de insamlade poängen också omvandlas till bonuscheckar att använda när man handlar.
– När vi började designa Club Apohem var det viktigt för oss att skapa en kanal där vi kommer ännu närmare våra kunder och samtidigt stärker kundupplevelsen. Vi har redan idag en stor kundbas med många aktiva kunder som vi nu kan erbjuda nya sätt att inspireras och engagera sig, säger Vanessa Kuslap, Head of Growth på Apohem.
Lanseringen nu i september är ett första steg, och klubben kommer att vidareutvecklas framåt med fler förmåner och tjänster.