Hållbarhet
Upp till bevis för e-handlarnas hållbarhetsarbete i nyinstiftad tävling
Publicerad: 4 november 2019, 12:25
Prisjämförelsesajten Prisjakt vill dra sitt strå till stacken vad gäller hållbarhet. Därför införs en hållbarhetskategori i årets version av tävlingen Årets nätbutik. Nytt för i år är även att varje röst ger en krona till miljöarbete.
E-handelns roll som miljöbov diskuteras flitigt. För att belysa utmaningarna och ge aktörer en chans att berätta hur de jobbar med frågorna har prisjämförelsesajten Prisjakt infört en ny kategori i sin årliga tävling Årets närbutik.
– E-handeln står inför mängder av utmaningar när det kommer till miljöaspekten, men för att göra skillnad är det också viktigt att lyfta de aktörer som går i bräschen och bryr sig, säger Nathalie Green, vd på Doconomy och en av jurymedlemmarna i den nya tävlingskategorin Årets medvetna nätbutik.
Till skillnad från vinnarna i de övriga 20 kategorierna i tävlingen Årets nätbutik, som koras av svenska folket, utses vinnaren i kategorin Årets medvetna nätbutik av en expertpanel.
- Genom att kora denna aktör hoppas vi kunna skapa en ledstjärna som andra kan ta efter, så att fler e-handlare prioriterar denna viktiga fråga, säger Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion, och även hon jurymedlem i den nya kategorin.
Nytt för i år är även att Prisjakt donerar en krona per röst i övriga kategorier till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige som listar Sveriges energieffektivaste produkter.
Tävlingen är öppen för röstning fram till 29 november.