Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan, och retailkonsulten Magnus Ohlsson ger sin syn på den komplicerade relationen mellan lågpris och hållbarhet.
Unik data: Så väljer kunderna bort hållbart för lågpris – men trenderna går att sy ihop
Experter och konsumenter är eniga om vikten av en hållbar detaljhandel – samtidigt går lågpris fram som aldrig förr. Går trenderna att förena? Läs om:
✓ Branscherna där lågpris ökar mest mot hållbart.
✓ Trenden: Så skiljer sig utvecklingen för ”hållbara” och ”prisvärda” varumärken.
✓ Retailexperterna: Så behöver omställningen ske.
✓ Det vill företagen själva ska påverka deras hållbarhetsarbete.
Annika Wilhelmson
Det senaste året har lågpris ökat på bekostnad av hållbart – det visar siffror som analysföretaget Xtreme har tagit fram till Market. I fem av sex kategorier väljer konsumenter nu
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.