Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Undersökning: Mer hållbart mode på svenskarnas önskelista – men branschen bromsar utvecklingen

Publicerad: 14 december 2021, 11:54

Svenska modekonsumenter rankar hållbarhet högre än trendighet, visar en ny undersökning från Tise. Samtidigt upplever en majoritet att modeföretagen inte bryr sig om hållbarhet och skulle vilja se politiska styrmedel som håller företagen ansvariga för sina utsläpp.


Ämnen i artikeln:

ModeMiljöSecond hand

Den globala modeindustrin uppskattas stå för omkring 10 procent av jordens utsläpp, enligt siffror från Europaparlamentet.

En färsk undersökning av Norstat på uppdrag av Tise visar att fyra av fem svenskar är oroliga för den globala uppvärmningen och vill hjälpa till att begränsa dem – bland annat genom att konsumera kläder på ett mera hållbart sätt.

Hållbarhet rankas dessutom som viktigare än trendighet bland konsumenterna och en majoritet säger sig vara beredda att betala mer för kläder som är hållbart och ekologiskt framställda.

Närmare hälften tycker dock att det är svårt att göra hållbara val när det kommer till kläder. Samtidigt anser en klar majoritet att ansvaret för att göra det lättare att konsumera hållbart främst vilar på modeindustrin.

Men tron på att företagen bryr sig på riktigt är minst sagt låg då 58 procent anser att modeindustrin inte bryr sig om hållbarhet. Ungefär samma andel anser att modeindustrin gör sig skyldig till greenwashing.

För att komma åt problemet efterfrågar konsumenterna även politiska styrmedel som håller företagen ansvariga för de utsläpp de förorsakar. Till exempel anser två av tre konsumenter att modebolag bör beskattas utifrån mängden utsläpp de förorsakar.

Pandemin tycks ha förändrat svenskarnas shoppingvanor till förmån för färre klädinköp och mer second hand. Tydligast är detta bland kvinnliga konsumenter där över hälften uppger att de minskat sina klädinköp under det senaste året.

Andelen svenskar som säger sig vara tillfreds med att köpa begagnade kläder är dock bara 4 av 10. Samtidigt uppger bara 17 procent att de skulle bli glada för begagnade julklappar – detta trots att HUI Research utsåg det begagnade plagget till årets julklapp redan 2018.

Undersökningen gjordes av Norstat på uppdrag av techbolaget Tiseunder perioden 20-28 oktober 2021. Enkäten besvarades av 1056 personer. 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeMiljöSecond hand

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev