Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Så ska Elgiganten få gejmare att återvinna: ”Använda världens största hobby”

Publicerad: 19 september 2022, 12:46

Kampanjen ska få fler att lämna in gamla produkter för återvinning.

Foto: Pressbild.

Mineralletande tv-spelskaraktärer ska få gamare att vilja återvinna sin elektronik – mot värdekoder. I ett samarbete med jättarna Microsoft och Minecraft lanserar Elgiganten kampanjen Urban Miner. ”Vi vill använda världens största hobby för att engagera nya målgrupper”, säger Alexander Åberg, gejmingansvarig på Elgiganten.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

För att minska det elektroniska avfallet och utvinningen av nya mineraler och metaller går Elgiganten ihop med de globala jättarna Microsoft och Minecraft för att uppmuntra gejmare att återvinna sina elektroniska prylar. 

Enligt Global E-waste Monitor 2020 lagrar Europeer fyra–fem kilo elektronik som de inte längre använder och som innehåller värdefulla mineraler, metaller och komponenter. Mobiltelefoner och surfplattor kan innehålla upp till 40 olika metaller, enligt elektronikkedjan.

– Genom Urban Miner vill vi använda världens största hobby för att engagera nya målgrupper och förmedla ett viktigt budskap – det ligger miljontals gamla prylar i svenska hem som behöver återvinnas. På samma sätt som karaktärerna i Minecraft hittar mineraler för att göra något nytt måste fler återvinna sin gamla elektronik så att de värdefulla mineralerna i den kan återvinnas, säger Alexander Åberg, gejmingansvarig på Elgiganten i ett pressmeddelande.  

Den som lämnar in gammal elektronik på en av Elgigantens butiker får en värdekod som kan användas för att låsa upp så kallade ”skins”, ”texture-packs” och nya ”världar” i Minecraft.

Elgiganten återvinner 4000 ton elektroniskt avfall om året, av det används 82 procent till att producera nya produkter. Kedjan har också en reparationstjänst som årligen reparerar över 700 000 elektroniska produkter i Norden.

– Vårt mål är att alla sålda produkter återvinns och används igen i form av nya produkter. Vi har behov av att ta tillvara på alla viktiga element i elektroniken och ge dem ett nytt liv i stället för att världen letar efter eller producerar mer, säger Tony Ottebjer Winkler, Drift och Hållbarhetschef på Elgiganten, i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Elgigantens vd efter succéåret: ”Vi är långt ifrån färdiga, vi ska göra nya avtryck”

Annika Wilhelmson

Reporter

annika.wilhelmson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev