Hållbarhet
Plattform ska hjälpa konsumenter att göra klimatsmarta val
Publicerad: 22 juni 2022, 07:27
Två av tre svenskar vill minska sitt klimatavtryck, men få vet hur det ska gå till. För att hjälpa konsumenterna på traven lanserar techbolaget Doconomy plattormen Re-Store som låter användaren räkna ut ut klimatavtryck och hitta produkter som minskar det.
Svenska konsumenter har en stark önskan att minska sitt klimatavtryck. Enligt en färsk undersökning som Yuogov gjort på uppdrag av Doconomy uppger till exempel 50 procent att de är beredda att minska sin konsumtion av kläder och livsstilsprodukter medan 43 procent kan tänka sig att ändra sin energiförbrukning.
Det främsta skälet att de inte gör det stavas okunskap. Enligt undersökningen saknar hela 81 procent kunskap om hur deras livsstil påverkar klimatet.
LÄS MER: Dubbla budskap om hållbarheten – från både kunder och butiker: ”Skillnad på attityd och agerande”
För att öka kunskapen bland konsumenter och hjälpa dem att göra klimatsmartare val lanserar Doconomy plattformen Re-Store. Plattformen låter konsumenten kalkylera sitt klimatavtryck och ger sedan förslag på produkter och tjänster som kan bidra till att minska det.
– Genom plattformen kan konsumenter för första gången konsumera baserat på kunskap kring sitt individuella klimatavtryck. Re-Store är ett verktyg för att upptäcka var man som konsument bör fokusera för att möjliggöra en direkt reducering av sitt klimatavtryck genomsmartare val, säger Johan Pihl, innovationschef och medgrundare på Doconomy.
Re–Store erbjuder vid lanseringen produkter och tjänster från 11 företag, däribland M - Volvo Car Mobility, Cake, All Aboard, Sellpy, och Telge Energi.