Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Naturkompaniet visar gamla nyheter – ”Handlar om hållbarhet och trygghet”

Publicerad: 2 mars 2020, 11:24

Ryggsäcken Kånken och vindtygsjackan Grönland är knappast några nyheter. Ändå lyfts de fram i Naturkompaniets vårkollektion. Syftet med kampanjen är att få kunden att tänka till innan man köper nytt.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidRetail AwardsNaturkompaniet

– För oss handlar det om hållbarhet. Men också om tryggheten med beprövade och långtidstestade produkter. Nu när vi skiftar sortiment från vinter till vår, passar vi på att visa riktigt gamla nyheter, vissa så gamla som från 1968, säger Sofie Saberski, marknadschef på Naturkompaniet.

I kollektionen med gamla nyheter ingår vissa produkter som hängt med ända sedan 1968 – däribland den klassiska gröna fjällrävenjackan – som dock bytt namn från Grönland till Greenland.

En annan produkt som lyfts fram som trotjänare är ryggsäcken Kånken från 1978 som är lika populär i dag.

Vid fjolårets Retail Awardsgala utsågs Naturkompaniet till Årets Hållbara Retailbolag.

Inköpschefen Erik Spets förklarade då att kedjan vill gå utanför den breda definitionen av hållbarhet.

– För oss är hållbarhet både ett sätt att förhålla oss till allt vi gör i vår affärsverksamhet och samtidigt den personliga hållbarheten.

I hållbarhetsarbetet ingår bland annat att minska onödig resursanvändning samt att kommunicera att inte bara ”vilja ha” utan att bygga attityden att det viktiga är att ”behöva” en produkt.

Läs mer: här

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev