Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Majoritet vill näthandla hållbart – men returerna ökar

Publicerad: 5 november 2021, 09:11

Fler vill näthandla hållbart.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Var sjunde svensk tar hänsyn till klimatet när de handlar online. Men allt fler lämnar tillbaka sina köp – helst gratis.


Ämnen i artikeln:

MiljöSvensk Digital Handel

Drygt 70 procent av svenskarna tycker att hållbarhet är viktigt när de handlar på nätet. Samtidigt ökar antalet returer – och möjligheten att returnera varor gratis än den enskilt viktigaste faktorn när konsumenterna väljer vem de handlar från. 

Det visar en ny undersökning från betaltjänstföretaget Ecster. 

– De flesta returerna verkar komma från köp av kläder och skor. Här har både handlare och konsumenter mycket att vinna på en bättre beskrivning, bättre visualisering och bättre sökbarhet vid köptillfället. Men oavsett detta är det tydligt att returer kommer att ske och att fria returer är viktigt för konsumenter. För att minska klimatavtrycket bör man därför också börja se över saker som vilka drivmedel fordonsflottan som utför returerna har, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster i en kommentar. 

Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

Foto: Lars Eriksson

Före pandemin skickade svenska konsumenter årligen tillbaka 3,3 miljoner onlineköp samtidigt som e-handeln har ökat kraftigt under det gångna året, med totalt 40 procent. 

Majoriteten av de tillfrågade i undersökningen uppger att de någon gång har returnerat saker de handlat på nätet. Samtidigt uppger de allra flesta att de endast skickar tillbaka varor vid enstaka tillfällen, medan en dryg tredjedel säger att de aldrig returnerar ett onlineköp. 

Utöver strävan att försöka returnera så lite som möjligt kretsar många av svenskarnas andra hållbarhetsansträngningar kring transporter och planering. 27 procent uppger att de planerar sina inköp och undviker expressleverans och en fjärdedel säger att de försöker begränsa sina inköp till ett tillfälle och en nätbutik för att reducera antalet transporter. 

Nästan 15 procent säger att de enbart väljer svenska handlare när de handlar på nätet.

27 procent uppger att de även föredrar en klimatanpassad leverans före en snabb. Leveransens snabbhet lyfts dock också fram som en viktig faktor, drygt 15 procent av de tillfrågade uppger att det är avgörande.

Undersökningen genomfördes i samarbete med Kantar Sifo under perioden 18 till 21 oktober 2021 och totalt intervjuades 1128 personer i åldern 16 till 79 år.

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

MiljöSvensk Digital Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev