Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Konsumenterna struntar i märkningarna av livsmedel: ”En djungel”

Publicerad: 12 mars 2021, 13:11

Fyra av tio konsumenter tittar inte efter någon märkning alls när de handlar mat i butiken. Det visar Novus Livsmedelsbarometer, en omfattande kartläggning bland konsumenter kring aktuella fenomen och trender inom livsmedelssektorn.


Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Klimatmärkningar, Krav-märken och Nyckelhål i all ära med enligt den senaste upplagan av Livsmedelsbarometern är det inte en särskilt prioriterad fråga för svenska konsumenter.

– Fyra av tio konsumenter tittar över huvud taget inte efter märkningar på förpackningar när de handlar mat, säger Anna-Lena Wihlborg, senior konsult på analysföretaget Novus som står bakom undersökningen.

När det specifikt gäller klimatmärkning är det ännu sämre. Endast en av fyra tittar efter det.

I uppföljande intervjuer med fokusgrupper framgår att många önskar sig EN enda märkning som innefattar allt: Att produkten är från Sverige, att den är bra för hälsan och att den är bra för både klimatet och för miljön.

– Det är så klart en utopi men visar ändå vilken djungel många tycker att det här med olika märkningar är.

Den märkning som lockar flest är ”Från Sverige”-märkningen. Nästan fyra av tio säger att de tittar efter den märkningen i butiken.

Enligt Anna-Lena Wihlborg är det ganska logiskt med tanke på den ökade efterfrågan på just svensk och närproducerad mat.

– Det går som en röd tråd genom hela undersökningen. Vi såg hur den trenden började redan för ett par år sedan men hur den nu under corona fått en rejäl skjuts, säger hon.

Nästan var tredje svensk säger att hen kommer att handla betydligt mer lokalproducerad mat framåt.

– Det är verkligen ett paradigmskifte där närproducerat blivit betydligt viktigare än exempelvis ekologiskt. Många blev rejält uppskrämda i början av pandemin när de förstod att endast 50 procent av livsmedelsproduktionen sker i Sverige och att varannan tugga importeras.

En annan stor förändring gäller det här med att äta vegetariskt. I förra årets undersökning var det 65 procent som definierade sig som ”köttätare”, i årets upplaga har den siffran sjunkit till 52 procent. Omvänt har de som definierar sig som ”flexitarianer” ökar från 27 procent till 36.

– Vi har ställt samma fråga i tio år men nu har det verkligen skett en grön revolution, säger Anna-Lena Wihlborg, som tror att det har att göra med ett ökat fokus på hälsa och livsstil under det senaste året.

– I spåren av pandemin är det många som funderar på vad de äter och inte äter, och hur det påverkar hälsan.

Novus Livsmedelsbarometer är en kvantitativ undersökning, där ett representativt urval av 1 075 svenskar mellan 18 och 79 år deltagit. Undersökningen genomfördes under december 2020.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev