Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Kedjan klappar igen – och hälsar alla inför Black Friday: Gå ut i naturen

Publicerad: 22 november 2021, 13:36

Foto: Vendela Kjerner

Outdoor-kedjan Haglöfs fortsätter att vägra Black Friday. I år lägger bolaget ner all verksamhet på fredag och uppmanar kunderna att gå ut i naturen i stället.


Ämnen i artikeln:

Black FridayButikSecond hand

Haglöfs har under de senaste åren jobbat med begreppet Green Friday för att minska hetsen kring överdriven konsumtion – inte minst under Black Friday.

”På Black Friday, den värsta shoppingdagen under året, har Haglöfs agerat genom att höja priserna, ge all vinst till välgörenhet eller marknadsföra second hand i stället för nya produkter. Syftet var alltid att uppmärksamma problemet med systematisk och fullskalig rea som driver försäljning”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

I fjol stängde kedjan samtliga butiker. Endast den i Stockholm var öppen för lanseringen av second hand-konceptet Haglöfs Restored.

I år gör man... ingenting. Allt hos bolaget är stängt.

”Haglöfs är klara med att ge uppmärksamhet till den mest aggressivt säljfokuserade dagen på året”, heter det.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev