Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Ikea åter Sveriges hållbaraste varumärke – när konsumenterna får bestämma

Publicerad: 17 mars 2022, 07:26

Ikea toppar åter Sustainable Brand Index efter att förra årets petats till andraplatsen av Coop.

Foto: Paul Björkman

Ikea är åter Sveriges mest hållbara varumärke. ”Det är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden”, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index. Förra årets etta Coop petas till andraplatsen.


Ämnen i artikeln:

IkeaCoopMatsmartIcaApotek

Det blev bara ett år i topp för Coop. I år är det åter Ikea som är det varumärke som uppfattas som mest hållbart av svenska konsumenter. Det visar Sustainable Brand Index. 

Coop återfinns på en andraplats och deras varumärke Änglamark på en tredje. 

– Ikea är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden. Från mångfaldssatsningar till hållbara transportlösningar. Ikea har helt enkelt lyckats nå ut med en helhet i sitt budskap, säger Erik Elvingsson Hedén i en kommentar. 

Ikea och Coop har turast om att toppa rankningen de senaste fem åren. 

Det är tredje gången under de tolv år som indexet publicerats som Ikea hamnar i topp.

– Vi är stolta över att ännu en gång ha fått det fina betyget från konsumenterna. Det visar att vi nått ut med de satsningar vi har gjort de senaste åren och att våra kunder uppskattar våra högt ställda hållbarhetsmål och vårt arbete för ett bättre och mer hållbart liv hemma, säger Ikea svenska hållbarhetschef Jonas Carlehed i en kommentar. 

Topp tio – här är Sveriges mest hållbara varumärken enligt konsumentern

1. Ikea
2. Coop
3. Änglamark
4. Matsmart
5. Ica
6. Polisen
7. Folkhälsomyndigheten
8. Apoteket
9. Lantmännen
10. Arla

Sustainable Brand Index

Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021 - februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

IkeaCoopMatsmartIcaApotek

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev