Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Här flaggar handeln för Pride: ”Ett tillfälle att markera vårt stöd”

Publicerad: 5 augusti 2021, 08:37

Regnbågsflaggan vajar utanför Ica Maxi i Västervik.

Foto: Ica Maxi Västervik

Pride-veckan pågår för fullt i Stockholm. Det syns även i handeln, runtom i hela landet. ”Det är ett tillfälle för oss att markera vårt stöd,” säger Carola Lundell, marknadschef på Kicks.


Ämnen i artikeln:

KicksIca Maxi

Förra året ställdes Pride-veckan i Stockholm in helt på grund av pandemin. I år genomförs den visserligen men den ser lite annorlunda ut, bland annat saknas den stora paraden. 

Däremot saknas det inte engagemang för Pride i handeln.

Fyra branschaktörer, Kicks, Blocket, Uniqlo och Matsmart är partners till arrangemanget.

– Som ett syftes- och värderingsdrivet företag är mångfald och inkludering centrala frågor, och något vi arbetat med länge. För oss på Kicks är det därför självklart att alla ska kunna vara sig själva. Pride är ett tillfälle för oss att markera vårt stöd, eftersom hot och brist på respekt mot HBTQ-personers rättigheter förekommer i Sverige och i världen, säger Carola Lundell.

Hur uppmärksammar ni Pride i butik och e-handel?

– Vi uppmärksammar Pride i alla våra kanaler och i våra butiker i Stockholm säljer vi även solidaritetsarmbanden med syfte att stötta Stockholm Pride och Solidaritetsfondens arbete för Priderörelsen runtom i världen.

LÄS MER: Profilerna i Pride-reklam: ”Ett bra tillfälle att visa upp Icas värderingar” 

Men det är inte bara i Stockholm som Pride gör avtryck i handeln. Landet runt hissar butiker regnbågsflaggan, till exempel Ica Maxi i Västervik.

– Vi har hissat flaggan under flera år, säger Ica-handlare Katharina Arvidsson.

– För oss är det självklart att visa symbolen för alla människors rätt att få vara den man är, oavsett sexuell läggning.

Butiken har också beslutat att pantgåvan under augusti ska gå till RFSU:s arbete där man ”verkar för allas rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet”.

Hur reagerar kunderna på att ni hissar flaggan?

– Vi får mycket reaktioner och de allra flesta är positiva och applåderar oss, säger Katharina Arvidsson.

– Men det finns alltid en liten klick som är negativa. Då känns det än mer viktigt att flagga och visa vårt ställningstagande.

Susan Berzelius

Utrikesredaktör, reporter

susan.berzelius@bonniernews.se

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KicksIca Maxi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News