lördag10 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Här är klädmärkena som går bäst hos Tradera: ”Plagg som tål att älskas”

Publicerad: 20 april 2023, 11:48

Tradera listar klädmärkena som är populärast second hand.

Fjällräven är Sveriges populäraste klädmärke second hand. Polarn o Pyret tar hem förstaplatsen bland barnkläder och är enda varumärket i medelprissegmentet i den absoluta toppen.

Ämnen i artikeln:

Polarn O. PyretMode

Annika Wilhelmson

annika.wilhelmson@bonniernews.se


Auktionssajten Tradera presenterar sin årliga rapport om vilka varumärken som är populärast second hand, utifrån data på den egna sajten. Intentionen är att lyfta fram de varumärken som driver på omställningen genom att producera kläder som håller för fler användare.

Fjällräven är det populäraste klädmärket – följt av Polarn o Pyret som också är det enda mellanprisvarumärket i toppen.

– Detta är ytterligare ett kvitto på att Polarn o Pyret fortsättningsvis tar stora kliv framåt på en resa där en mer hållbar och cirkulär konsumtion är vår slutdestination. I allt vi gör strävar vi efter att skapa klädesplagg med kvalité som tål att älskas, tvättas och slitas och som kan leva vidare i generationer – minst tre barn i varje plagg, säger vd:n Johan Munck i ett pressmeddelande.

I damkategorin tar Toteme hem förstaplatsen, och bland herrkläder är Our Legacy populärast. Det svenska modemärket Adoore utses till årets Rising Star, för att ha ökat mest det senaste året.

Topplista: Tradera Circular Brands

1. Fjällräven

2. Polarn o Pyret

3. Toteme

4. Rodebjer

5. Mini Rodini

6. Acne Studios

7. Marimekko

8. Arket

9. Lindex

10. Newbie

11. Peak Performance

12. Gudrum Sjödén

13. Odd Molly

14. Didriksons

15. H&M

16. ADOORE

17. Ganni

18. Haglöfs

19. Patagonia

20. Houdini

För att få fram listan har Tradera analyserat antalet sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste tolv månaderna.

LÄS OCKSÅ: Hon är på väg att göra en ohållbar bransch till hållbar: ”Vill inspirera och påverka i stort”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev