Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Hållbarhet inte alltid viktigast för kunden: “Kommer en bit ner som drivkraft för köp”

Publicerad: 28 april 2022, 11:58

Mattias Jacobsson, Per Hallendorff, Camilla Dorvall och Johan Edling.

Går det att kombinera tillväxt och hållbarhet? Enligt en expertpanel som pratade hållbarhet på D-congress är svaret ja. ”Självklart, tillväxten är en grund som gör att man kan driva hållbarhetsarbetet ännu snabbare”, säger Jollyrooms vd Mattias Jacobsson.


Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Mattias Jacobsson, Camilla Dorvall på Ica Sverige, Johan Edling på Lindex och Per Hallendorff på Optibinary tog ställning till olika heta frågor inom hållbarhet under ledning av Filip Lindwall på Columbus.

En av de viktigaste frågorna som lyftes fram är hur viktig hållbarhet egentligen är för kunderna när de handlar.

– Våra undersökningar i vår målgrupp visar att hållbarhet kommer en bit ner som drivkraft för köp. Samtidigt har det skett en otrolig förändring de senaste åren. Har man inte en hållbar strategi för detta kommer man inte att vara relevant, säger Mattias Jacobsson. 

En annan fråga som kom fram är om bolagens digitala tjänster är inkluderande.

– Butiken är central hos oss men självklart är det viktigt med ett digitalt erbjudande. Hos oss är inkluderingen en röd tråd. Konsumenterna känner igen sig i reklamfilmerna och vi vill visa att vi är tillgängliga, säger Camilla Dorvall.

Lindex tittar mer på att företaget har en bra representation i bilder och uttryck.

– Vi ligger inte under skamgränsen digitalt, säger Johan Edling som även betonar vikten av att ha koll på produktens påverkan i hela livscykeln.

– Det där är core för oss, och vi tar det på allvar med allt från tillverkningsprocess till hållbarhetsrapportering. Vad vi har kvar att göra är att kommunicera allt det här.

En växande trend är etablerandet av cirkulära affärsmodeller som en del i hållbarhetsområdet.

– Vi jobbar på det och kommer att lansera en andrahandsmodell. Det finns många incitament att kliva in på andrahandsmarknaden utifrån ett affärsmässigt perspektiv, säger Mattias Jacobsson.

Lindex testar olika typer av cirkulära lösningar.

– Kunden kan lämna in plagg som vi säljer igen. Det har varit lönsamt hittills, säger Johan Edling.

Hos Ica jobbas det med att ”rädda mat” i form av att återvinna eller packa om sådant med dåligt datum.

Per Hallendorff betonar vikten av att använda så lite material som möjligt till förpackningar – eller att förpackningen kan vara en del av produkten.

 – Håll er till en typ av material, släng inget och minska luften i paketen, är hans medskick.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev