Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

H&M låter kundernas gamla modefavoriter bli nya – på plats i butiken

Publicerad: 8 oktober 2020, 11:16

H&M låter kunderna gamla modefavoriter bli nya – direkt i butik. På måndag gör återvinningsmaskinen Loop entré hos kedjan på Drottninggatan i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

KläderH&MTjänstefiering

Loop bryter ned gamla plagg till textilfibrer som sedan kan användas för att göra nya plagg.

De gamla plaggen rengörs och strimlas till fibrer. Tillsammans med adderade råmaterial spinns det sedan till garn av vilket nya kläder kan skapas.

Allt detta kan kunderna bevittna i butik.

– Vi vill leda utvecklingen mot en cirkulär och klimatpositiv modebransch och utforskar hela tiden ny teknik och nya innovationer som kan möjliggöra detta. Men det är även viktigt att få med oss kunderna på resan och visa på att alla textilier har ett värde och kan komma till användning på nytt. Vi ser fram emot att se hur Looop kan bidra till detta, säger Felicia Reuterswärd, som är hållbarhetsansvarig hos H&M Sverige,i en kommentar.

Maskinen använder inget vatten eller några kemikalier, processen har en låg klimatpåverkan.

Tjänsten lanseras i H&M:s butik på Drottninggatan 56 på måndag, 12 oktober. Det kostar 100 kronor för H&M:s klubbmedlemmar att använda den, 150 för de som inte är det. Pengarna som kedjan får in går oavkortat till forskning.

– År 2013 blev vi det första modeföretaget att lansera ett globalt klädinsamlingsprogram. Nu tar vi nästa steg med vårt återvinningssystem Looop. Vi är glada över att kunna addera ytterligare en tjänst som kan inspirera våra kunder till att göra mer hållbara val, säger Sverigechefen Filip Ekvall.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderH&MTjänstefiering

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev