Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Gretas budskap får effekt bland äldre: ”Tydlig utveckling”

Publicerad: 16 november 2021, 15:01

25 procent av 50 till 59-åringarna har ändrat sitt köpbeteende i en grönare riktning, enligt en ny studie.

Greta Thunbergs uppmaning till föräldragenerationen verkar nå fram – äldre konsumenter blir grönare. Samtidigt vill fler betala mer för hållbara produkter, enligt en ny studie.


Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Klimataktivisten Greta Thunberg har vid flera tillfällen upprepat sitt mantra att äldre generationer måste ta ett större ansvar för klimatet. Kanske har hon lyckats nå fram – en ny internationell studie visar att äldre svenska konsumenter är minst lika bra som yngre när det kommer till att anpassa sina köpvanor till förmån för klimatet.

Studien från konsultföretaget Simon-Kucher & Partnerns fastlår att ungefär lika många yngre som äldre har ändrat sina köpvanor för ett grönt ändamål de senaste fem åren. 

Den största förändringen syns i åldrarna 50-59 år. 25 procent av de tillfrågade i åldersgruppen uppger att de gjort en ”betydande förändring” eller helt lagt om sitt sätt att leva. 

Vad gäller de i åldrarna 20 till 29 är siffran 19 procent, medan siffran för åldrarna 30 till 39 är 21 procent, enligt studien. 

Samtidigt uppger var tredje konsument att de väljer hållbara produkter och tjänster inom vissa produktkategorier när tillfället erbjuds, medan hälften säger att de har ändrat sitt köpbeteende i en mer klimatvänlig riktning de senaste fem åren. 

– Svenska konsumenter har inte bara blivit mer medvetna om klimatkrisen. Majoriteten av konsumenterna har också ändrat sina vanor så att de nu köper mer hållbara produkter och tjänster, säger Andreas Jonason, managing partner för Simon-Kucher & Partners, i en kommentar. 

Undersökningen visar också att svenska konsumenter är bäst i Skandinavien, medan konsumenter i Tyskland, Italien och Spanien har förflyttat sitt köpbeteende i en grönare riktning i större utsträckning.  

Globalt har var fjärde konsument ändrat sina vanor avsevärt eller ändrat livsstill helt och hållet till gagn för klimatet, enligt studien. 

– Internationellt sett finns det en enormt stor marknad för gröna produkter och tjänster. Med tiden kommer konsumenterna att förvänta sig att kunna köpa grönt. Det kommer inte att fortsätta vara så att det hållbara alternativet är något extraordinärt, säger Andreas Jonason.

Tre av tio svenska konsumenter är villiga att betala mer för en produkt om den är hållbar. Dessa 30 procent uppger att de kan tänka sig betala 22 procent extra i genomsnitt.

– Med andra ord är nästan var tredje konsument redo att betala 61 kronor för till exempel en hållbar vara som kostar 50 kronor i den inte hållbara versionen. Det visar på vilken tydlig utveckling som pågår, säger Felix Mörée, manager på Simon-Kucher & Partners.

Om studien

Studien Global Sustainability Study 2021 genomfördes av Simon-Kucher Partners i samarbete med Dynata. 10 281 konsumenter i 17 länder (varav 757 i Sverige) tillfrågades om sin syn på hållbarhet, sin syn på vikten av hållbarhet när det gäller konsumtion och sin vilja att betala extra för hållbara produkter och tjänster. Datainsamlingen gjordes i juli 2021.

 

Källa: Simon-Kucher & Partners

 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Konsumentbeteende

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev