Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Givandets dag utmanar shoppingfesten: ”Vill att kännedomen ska bli större än Black Friday”

Publicerad: 23 november 2021, 14:32

Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige

Foto: Pressbild

Giving Tuesday startade som en reaktion om Black Friday och har utvecklats till en kampanj för allt positivt som görs i samhället. I år hoppas Giva Sverige att man spräcker fjolårets rekord då 200 aktörer medverkade.


Ämnen i artikeln:

Black FridayKampanjerReaMiljö

Som Market tidigare berättat, finns ett växande motstånd mot överkonsumtion i samband med Black Friday. En rad företag och organisationer använder även uppmärksamheten kring  shoppinghögtiden för att driva egna kampanjer för ökad hållbarhet och socialt ansvarstagande.

Ett av dessa initiativ är Giving Tuesday som startades 2012 i USA och som årligen infaller tisdagen efter Black Friday. Syftet med Giving Tuesday är att uppmuntra människor att göra gott genom att ge en gåva eller att ge av sin tid.

Sedan 2017 är branschorganisationen Giva Sverige nationell samordnare för kampanjen.

Enligt Charlotte Rydh, generalsekreterare för Giva Sverige ökar intresset för varje år. I fjol deltog cirka 220 organisationer och företag i Sverige. 

Målet är på sikt att kännedomen om Giving Tuesday ska bli större än Black Friday och andra konsumtionsdagar.

– Giving Tuesday växer över hela världen och vi har fortfarande bara sett början här i Sverige. Jag tror att människor är medvetna om att vi behöver minska konsumtionen rejält, jordens resurser räcker helt enkelt inte till, säger hon.

I fjol deltog cirka 200 organisationer och företag – ett rekord som Giva Sverige hoppas kunna spräcka i år.

Klädbutiken Blankdays är ett av företagen som deltar i årets version av Giving Tuesday genom att stänga butiken.

– Hela idén med Blankdays är att man ska konsumera färre men bättre, endast köpa det man behöver och då satsa på bra högkvalitativa produkter. Det medför att man i längden både sparar pengar och på miljön, säger Johan Lundell, som driver butiken.

Konsumtionsdagar som Black Friday, Black Week, Cybermonday och Singles Day går därför rakt emot butikens kärnvärden.  

–Jag har alltid stängt under Black Friday och kommer alltid att ha det så länge dagen finns kvar. Istället försöker jag hitta alternativ som hjälper miljön eller människor under både Black Friday och dagarna runtom.

I år kommer Johan Lundell att tillbringa Giving Tuesday med att plocka skräp på Vätternstranden.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev