Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Från raka linjer till cirkulärt – så ska nätjättens nya affärsmodell bidra till en mera hållbar modehandel

Publicerad: 5 oktober 2021, 08:15

Foto: montiannoowong

Fortbildning inom cirkulär design, reparation av kläder, verktyg för att sälja vidare och nya tekniker för återvinning. Med dessa initiativ vill nätätten Zalando bidra till en mera hållbar modehandel.


Ämnen i artikeln:

ZalandoE-handelMode

E-handlare kritiseras ofta för bristande ansvar gällande hållbarhet. Dagens linjära affärsmodeller slutar ofta med att fullt användbara plagg hamnar på soptippen.

Nu steppar nätmodejätten Zalando upp sitt hållbarhetsarbete för att övergå till ett cirkulärt system. Genom en rad initiativ från design till återvinning ska livslängden på miljoner modeplagg förlängas.

Initiativen omfattar bland annat fortbildning inom cirkulär design och försök med att använda QR-koder för spårbarhet av plaggen.

För att laga och underhålla skor och kläder inleder nätjätten samarbeten med lokala aktörer i samarbete med appen Save your wardrobe.

I syfte att förlänga plaggens livslängd ytterligare lanserade nyligen tjänsten Preowned där kunden kan sälja plaggen vidare.

Slutligen investerar Zalando i olika tekniker för att öka återvinningsgraden av textilien från dagens 1 procent. Bland annat investerar företaget i Fiber Company som tillverkar ny textilfiber av textilavfall. Nätjätten medverkar även i flera projekt som ska förbättra transparensen och infrastrukturen inom avfallshanteringen.

– Enligt vår Attitude-Behavior Gap report anser över 60% av våra kunder att det är viktigt att deras kläder får nytt liv istället för att hamna på soptippen. Vårt mål är att driva förändring mot cirkulära produkter och upplevelser. Vi har inte alla svar än, men vi samarbetar med viktiga nydanare inom branschen för att testa och utveckla nya lösningar för att kunna övergå till en helt cirkulär affärsverksamhet, säger Laura Coppen, Head of Circularity på Zalando.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ZalandoE-handelMode

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev