Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Forskare vill se hårdare tag mot returer i e-handeln: ”Utsläppen ökar”

Publicerad: 29 mars 2021, 08:24

Ökad emballageanvändning och transporter kan orsaka ett miljöproblem när e-handeln blomstrar. Omkring en tredjedel av varorna som beställs returneras och nu efterfrågar forskare nya regler mot gratis returer, skriver SVT.


Ämnen i artikeln:

E-handel

Läs mer: Last mile-landskapet förändras snabbt – därför är hemkört hetare än någonsin

Enligt SVT Nyheter returneras omkring en tredjedel av varorna som beställs i e-handeln, vilket är en betydligt högre andel än returerna i butik. Samtidigt visar siffror från Postnord att e-handeln ökade med 40 procent under pandemin.

– När näthandeln ökar innebär det fler transporter. Då ökar även utsläppen, om man inte optimerar det hela. Detsamma gäller emballageförbrukningen, den ökar också i takt med näthandeln. Det gör att utsläppen blir större än om man handlar i en närliggande butik, säger Annelise De Jong, forskare i hållbar konsumtion IVL Svenska Miljöinstitutet, till SVT.

Forskarna efterlyser hårdare tag mot returerna och föreslår exempelvis att företagen måste bli bättre på storleksbeskrivningar samt att fria returer slopas.

– Ett sätt att få folk att konsumera mindre är att bygga in hinder på vägen till att man trycker yes och betalar. Ser man på näthandeln så kan man se att man försöker ta bort alla hinder. Från att du ser tills du köper finns inga alls utan det ska gå så snabbt som möjligt, säger Katarina Graffman, antropolog vid Uppsala universitet till SVT.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev