Hållbarhet
Experternas betyg på handelns hållbarhetsarbete: Här är företagen som klarar sig bäst – och sämst
Hållbarhet har seglat upp i konsumenternas fokus de senaste åren. Företag har mycket att vinna på att visa framfötterna, både i agerande och i kommunikation. Market har låtit två experter granska hållbarhetskommunikationen hos 36 stora, svenska detaljhandelsföretag – och utse de bästa och sämsta. Läs om:
✓ Lista: Branschen hållbarhetstoppar – här är deras styrkor.
✓ Lista: Bolagen i botten – här är miljöfokuset osynligt.
✓ Så påverkar hållbarhetsarbetet lönsamhet och varumärke.
✓ Nya EU-regler – så ska handeln tvingas ta miljöansvar.
✓ Tips: Fyra steg som får fart på hållbarhetsarbetet.
Publicerad: 2 mars 2023, 13:05
Hållbarhetsexperterna Mikael Salo och Catrin Offerman har satt betyg på retailföretagens hållbarhetsarbete. (Bilden är ett montage.)
Foto: Lina Östling, Pax Engström Nyström, Bengt Andersson och Getty
Att höja ambitionerna på hållbarhetsområdet är för många företag en lönsam idé. Kostnader kan minskas genom att effektivisera och optimera olika delar av verksamheten – som att öka fyllningsgraden i
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.