Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Cervera börjar märka ut klimatavtryck: ”Är något våra kunder förväntar sig”

Publicerad: 3 juni 2022, 07:22

Foto: Pressbild

FN:s klimattoppmöte pågår för fullt i Stockholm. Då tar Cervera ett nytt steg på miljöområdet. Snart kommer samtliga produkter på cervera.se att förses med information om varans klimatpåverkan.


Ämnen i artikeln:

CerveraE-handel

Cervera har som mål att halvera sina utsläpp av växthusgaser till 2030. Kedjan har arbetat med att beräkna sina klimatutsläpp, enligt den internationella standarden GHG-protokollet för scope 1 och 2. I samband med klimatmötet Stockholm 50+ har Cervera även påbörjat att beräkna produkternas klimatpåverkan för att ställa om i linje med det globala klimatmålet enligt Parisavtalet.

– Den största delen av vår klimatpåverkan sker i scope 3, där bland annat tillverkning av produkter, förbrukning av material och transport ingår. Genom att vi beräknar klimatavtrycket på produktnivå får vi en bättre förståelse och insikt i vilka delar som har störst klimatpåverkan för att kunna prioritera rätt åtgärder i vårt arbete, säger Huyen Vu, hållbarhetschef på Cervera, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Nya vd:n om Cerveras sviktande lönsamhet: ”Vi har en skuld av att ha levt som en start up”

Inledningsvis har Cervera klimatberäknat cirka 200 produkter från de egna varumärkena Anders Petter och Table Top Stories. I den nylanserade produktdeklarationen, som på sikt kommer finnas presenterad för samtliga produkter på Cervera.se, kan kunden ta del av produktens koldioxidekvivalent, CO2e, ett mått på utsläpp av växthusgaser.

– Transparens är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete och genom att publicera informationen på produktnivå utmanar vi oss själva att ställa om i snabbare takt, säger Huyen Vu.

Klimatberäkningen av produkterna görs i samarbete med det svenska techbolaget Doconomy och omfattar varans klimatavtryck genom hela produktionskedjan, från tillverkning till försäljning.

– Att vi på Cervera intensifierar vårt hållbarhetsarbete är något som våra kunder förväntar sig, och att vi nu både kan uppmana och hjälpa dem att klimatberäkna sitt avtryck från sina köp hos Cervera är både spännande och viktigt. Vi hoppas att fler följer efter oss här – för att klara Paris-målen behöver vi alla arbeta tillsammans och hjälpas åt, säger Hans Redig Bolin, vd på Cervera.

LÄS OCKSÅ: Lista: Branscherna och varumärkena där reklamköpen exploderar

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

CerveraE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev