Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Boozt hållbarhetssatsar – vill hjälpa kunden med produktval

Publicerad: 7 januari 2022, 09:36

Boozt lanserar en ny produktkategori med lättillgänglig hållbarhetsinformation – och som måste klara bolagets egna hållbarhetskrav.

Ämnen i artikeln:

Boozt

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Den nya produktkategorin kallas för 'Made with Care' och ska bland annat inkludera transparent och lättillgänglig information kring varumärkenas olika hållbarhetsarbeten och produkternas miljömässiga och sociala påverkan, skriver det nordiska modevaruhuset i ett pressmeddelande. 

Totalt är det 28 000 mode- och skönhetsprodukter som möter de hållbarhetskriterier som Boozt har upprättat.

– Med den nya kategorin Made With Care vill vi hjälpa våra kunder navigera i ett så komplext ämne som hållbarhet. Vi samarbetar med våra varumärken för att säkerställa tillförlitlig produktinformation och har tagit fram ett noga utvalt sortiment som uppfyller våra hållbarhetskriterier. På så sätt kan våra kunder känna sig trygga och inspirerade till att shoppa enligt deras värderingar, säger Gloria Tramontana, hållbarhetschef på Boozt, i en kommentar. 

Boozt beskriver det som en storsatsning och uppger vidare att att man har skärpt sina egna hållbarhetskriterier. Enligt dessa ställs bland annat krav på att produkterna är tillverkade till mer än 50 procent av organiskt, återvunnet eller lågpåverkande material eller att produkten kan uppvisa internationellt erkänd miljöcertifiering. 

Vidare ombeds varumärkena att tillhandahålla exakt och tillförlitlig data om deras försörjningskedja som sedan granskas av Boozt enligt deras kriterier. 

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev