Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Begagnat allt mer populärt – Erikshjälpen ökar sin försäljning: ”Vinnarna är barnen”

Publicerad: 19 oktober 2022, 07:37

Svenska konsumenter väljer att handla second hand i dystra ekonomiska tider.

Foto: Pressbild

När världsekonomin och således även Sveriges ekonomi sätter kurs mot snävare ekonomiska tider rusar second hand-försäljningen. Det vittnar Erikshjälpens senaste kvartalsrapport om. ”När de ekonomiska förutsättningarna förändras är vårt arbete ännu viktigare.”

Ämnen i artikeln:

Second hand

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Den försvårade ekonomiska sitsen för svenska hushåll har spätts på av flera faktorer: pandemin, Ukrainakriget, ökade drivmedelspriser, energikris och inflation.

Med en vardagsekonomi som hela tiden blir tajtare säger det sig självt att konsumenter väljer att handla billigare. Allt detta i kombination med att svenska vill handla mer hållbart har gjort att Erikshjälpens försäljning fortsätter att öka. 

I årets tredje kvartal har Erikshjälpen en försäljningsutveckling på elva procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Även antalet kunder har ökat med 14 procent under tredje kvartalet, en trend som ser ut att fortsätta även in i det fjärde kvartalet.

– Det ger Erikshjälpen möjlighet att både fortsätta skapa överskott till behövande och att återanvända varor, men också att vara en mötesplats för människor som står långt från samhället, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen, i ett pressmeddelande.

Även om Erikshjälpen har ett starkt inflöde av gåvor till sin verksamhet, leder den ökande försäljning till att behovet blir ännu större.

– Vi ser gärna fler som vill hjälpa i svåra tider, både genom att skänka och att handla. På så sätt stöttar man dom i sitt närområde som har ett stort behov av att handla Second Hand. Vinnarna är barnen och världen dom drömmer om, säger Anette Alm Gustafsson i en kommentar.

Varugrupperna där försäljningen ökar mest är kläder, som ökar med 24 procent, Hem och hushåll ser en ökning på 13 procent och möbler hade en försäljningsökning på 12 procent.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev