Hållbarhet
Apotea ökar takten – kräver att leverantörerna tänker e-handel: ”Onödigt emballage”
Publicerad: 27 mars 2023, 07:54
Foto: Peter Jönsson
Apotea intensifierar arbetat med att anpassa förpackningar och minska onödigt emballage. ”I takt med att e-handeln växer så behöver leverantörerna anpassa sig”, säger vd Pär Svärdson.
LÄS OCKSÅ: Kronan på verket – här klipper nya jättekedjan till online: ”Ska ta digitala andelar”
Apotea tar dagligen emot runt 300 pallar med inkommande varor. Leveranserna sker ofta i små förpackningar anpassade för butikshandeln.
Nu intensifierar nätapoteket arbetet med att anpassa transportförpackningarna till e-handeln.
– De flesta logistikflöden och emballage i vår bransch är anpassade för de fysiska butikernas behov och produkter levereras i små kvantiteter och extra ytterförpackningar. I takt med att e-handeln växer så behöver leverantörerna anpassa sig. Vi kräver i dag att våra leverantörer ska packa och leverera i större kartonger, i bästa fall en förpackning motsvarande en hel pall, det vi kallar e-handelspall. Detta minskar andelen onödigt emballage, gör arbetet mer effektivt och minskar transporter, vilket i sin tur minskar klimatpåverkan, säger Pär Svärdson i en kommentar.
Nyligen genomfördes ett samarbete med skönhetsvarumärket Idun Minerals. Normalt sett är sminkprodukter som mascara paketerade tre och tre vid leverans.
Genom att ställa om logistiken och anpassa förpackningarna sker leveranserna nu i större detaljistförpackningar till Apoteas lager.
– Jag är väldigt glad och stolt över vårt samarbete med Apotea. Att förändra leverans och logistikkedjor är oftast svårt och krävande. Vi kommer ta med oss våra lärdomar från Apotea och applicera vidare till alla våra produkter, säger Caroline Thunstedt, vd för Idun Minerals.
Apotea hoppas nu kunna påverka andra leverantörer att gå samma väg.
LÄS OCKSÅ: Lista – här är branschens tyngsta reklamköpare: ”Ett svårt år för många”