Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Alla produkter hos Pressbyrån och 7-Eleven ska vara hållbara redan 2030: ”Måste bli enklare för kunderna”

Publicerad: 18 oktober 2022, 13:24

PBX-butiken i Albano i Stockholm. Till höger Reitan Convenience Sveriges vd Anna Wallenberg.

Foto: Pressbild

Efter ett år med PBX, Reitan Convenience testlabb för hållbara produkter, har ambitionen skruvats upp ytterligare. Redan 2030 ska alla produkter i Pressbyrån och 7-Elevens sortiment vara hållbara. ”Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat.”

Ämnen i artikeln:

Reitan7-ElevenPressbyrån

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Reitan Convenience lab, eller PBX som butiken i Albano i Stockholm kallas, har ambitionen att bli den mest hållbara närbutiken.

Syftet med PBX är att testa, utmana och prova sig fram för att hitta lösningar för hållbara val. I den PBX-butik som finns i Albano i Stockholm baseras sortimentet efter kundernas behov – och planetens gränser.

– Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat och ambitionen är att våra butiker ska bli världens mest hållbara. Därför fortsätter vi att utmana och inspirera tillsammans med våra leverantörer. Som bransch har vi tillsammans en lång väg att gå och det måste bli enklare för kunderna att välja hållbart on the go. Med PBX har vi en plattform att experimentera både kring produkter, tjänster och service, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience i Sverige, i en kommentar.

I testlabbet testas produkter och tjänster – för att sedan lyftas ut till Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker om det fungerar väl. Reitan Convenience har som målsättning att sortimenten hos både Pressbyrån och 7-Eleven ska vara fullt hållbara år 2030.

– I arbetet med PBX har vi lyft upp frågor, utforskat produkter och sättet att sälja samt fått nya idéer om vad som behöver göras. Det har satt i gång tankar och idéer hos både oss själva och våra leverantörer och kunder. Vi ställer hårda krav på våra leverantörer och är glada för dem som haft möjlighet att följa med till PBX. Att alla inte når upp till de tuffa kraven är i sig är ett bevis på att vi är på rätt spår, säger Anna Wallenberg.

Konceptet har nu varit i bruk i ett år, ett år som beskrivs som mycket positivt. I butiken i Albano finns i dag ett 30-tal hållbara produkter och för inredningen har återvunnet material använts där det gått.

– Det är roligt att se att vi redan under första året har kunnat ta ett flertal nya produkter från PBX till Pressbyrån och 7-Elevens butiker över hela landet. Nu fortsätter vi vårt arbete med att vidareutveckla PBX och vårt hållbarhetsarbete för att löpande hitta nya, innovativa och hållbara koncept och produkter. På sikt är ambitionen att resultatet av RCS (Reitan Convenience Sverige) undersökande hållbarhetsarbete i Sverige ska tas vidare till de övriga sex länder som vi är verksamma i, säger Reitan Convenience hållbarhetsdirektör Malin Eklund i ett pressmeddelande.

Produkter som tagits vidare till Pressbyrån och 7-Eleven:

System för hållbarhetsdata som gör att det går att följa hållbarhetsavtrycket på produktnivå för hela Reitan Convenience.
Energieffektiva lösningar för kylning av produkter.
Nötter från Earth Control.
Tuggummi från True Gum.
Choklad från Divine och Tony’s.
Grillade egengjorda mackor.
Frukostprodukter såsom chiapudding och overnight oats.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev