Få hela storyn
Starta din prenumeration
Hållbarhet är en viktig fråga inom detaljhandeln. Market bevakar och granskar hur retailbranschens aktörer tar sig an utmaningen.
Hållbarhet
En slumpmässig googling efter julklappar blev fröet till Frida Grundströms företag. I dag säljer Babymocs veganska barnskor av ananasläder på 42 marknader runt om i världen. Parallellt driver hon projektet Ohhappyday som arbetar för att koppla samman hemlösa med microjobb – bland annat i hennes butik och e-handel. ”Det ska vara en bestående del i vår affär”, säger hon.
Hållbarhet
Två av tre svenskar vill minska sitt klimatavtryck, men få vet hur det ska gå till. För att hjälpa konsumenterna på traven lanserar techbolaget Doconomy plattormen Re-Store som låter användaren räkna ut ut klimatavtryck och hitta produkter som minskar det.
Hållbarhet
Caroline Andermatt, vd för Myrorna, har valts in som ny ledamot i delegationen för cirkulär ekonomi – ett rådgivande organ till regeringen. Tillsammans med bland andra Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood ska hon röja hinder för näringslivets gröna omställning.
Hållbarhet
Brista City utanför Sundsvall gör en cirkulär satsning. På delar av den yta som Åhléns tidigare förfogade över skapas en handelsplats med fokus på återbruk och cirkulär livsstil.
Hållbarhet
Polyester av återvunna PET-flaskor är precis lika skadligt för miljön som traditionell polyester. Det avslöjar organisationen Changing Markets Foundation i en video där bland annat modejätten H&M anklagas för att vilseleda konsumenter.
Trender
En sjudande marknadsplats skapad i samarbete med lokala entreprenörer och en tre våningars utställning om människan och hemmet. Som partner under mässan City Expo H22 i Helsingborg vill Ikea visa hur företaget kan bidra till en bättre stad. Samtidigt bjuder man på en smygtitt på framtida koncept.
Hållbarhet
Går det att kombinera tillväxt och hållbarhet? Enligt en expertpanel som pratade hållbarhet på D-congress är svaret ja. ”Självklart, tillväxten är en grund som gör att man kan driva hållbarhetsarbetet ännu snabbare”, säger Jollyrooms vd Mattias Jacobsson.
Hållbarhet
Med 17 kubikmeter mat och förnödenheter i lasten körde Patrik Lindgren, försäljningschef på Blomsterlandet, och hans son till polska staden Chelm nära ukrainska gränsen. ”Vi blev väldigt väl emottagna” säger han.
Hållbarhet
Systembolaget växlar upp sitt hållbarhetsarbete med en unik märkning för att göra det lättare för kunderna att göra hållbara val i butikerna. ”Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val, både när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor”, säger sortimentschefen Ulf Sjödin.
Hållbarhet
Ikea är åter Sveriges mest hållbara varumärke. ”Det är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden”, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index. Förra årets etta Coop petas till andraplatsen.
Hållbarhet
Hos H&M online finns nu ett urval av begagnade plagg från egna och externa varumärken. Hållbarhetschefen Felicia Reuterswärd beskriver det som ett sätt att göra det enklare för kunden att hitta second hand.
Hållbarhet
Nätapoteksjätten Apotea tar första steget till helt fossilfria transporter genom att själva ta över transporterna av paket från lagret till paketterminalerna i Stockholm. Transporterna ska ske med el-lastbil.
Hållbarhet
Skönhetskedjan Kicks växlar upp sitt arbete med kosmetikavfall. Förutom att fortsätta arbetet med insamling i butiker och tillsammans med kommuner pågår en pilot på tre ställen där kunderna själva sorterar sitt avfall.
Hållbarhet
Ikea fortsätter att utveckla sitt second hand-erbjudande. I Malmö startas en test-hub som ska samla in, rengöra och laga begagnade möbler som sedan ska säljas vidare i möbeljättens varuhus på orten.