Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Så ökar du utväxlingen – fem konkreta tips för bättre konvertering

Så ökar du utväxlingen – fem konkreta tips för bättre konvertering

Här är fem punkter som snabbt kan öka konverteringen på din e-handelssajt och växla upp försäljningen. Konverteringsexperten Martin Lundvall hjälper dig att komma igång.

Publicerad: 9 november 2017, 08:55

Ämnen i artikeln:

E-handel

Innehåll

Martin Lundvall är conversion specialist på företaget Conversionista. Han har en akademisk bakgrund inom Medieteknik på KTH, där människa-datorinteraktion och användbarhet var fokusområden.

Fortsätter antalet besökare att öka i din nätbutik?

Kanon, grattis!

Men du, hur många av dina besökare tar sig hela vägen och klickar igenom ett köp? Känns det som de borde vara fler? Ser du en potential att öka försäljningen, men är osäker på var du ska börja?

Då har du kommit rätt.

Här får du fem konkreta råd från Martin Lundvall, konverteringsexpert på analysföretaget Conversionista.

– Jag brukar föredra denna typ av tips framför "ha fler betalsätt i checkouten" eftersom de är mer "på riktigt", säger han.

Häng på, nu kör vi igång!

Bestäm vad som är viktigt – och sätt mål

Ärligt, har du klarat ut vad du faktiskt vill uppnå, mer än att “tjäna en massa pengar”?

Sätt tydliga mål och delmål, här är tre viktiga frågor att börja med:

■ Vad är viktigast att få dina besökare att göra på din sajt?
■ För vilka produkter är det viktigast att driva försäljning?
■ Glöm inte att tänka ett steg till: Vilka är dina besökares mål?

– Konvertering sker när dina och dina besökares mål möts. Slipp springa runt som en yr höna genom att ha ett tydligt fokus med hjälp av dessa mål, säger Martin Lundvall.

Tänk på att vara konkret!

För att kunna gå från ord till handling måste du först ta dig över tröskeln att konkretisera dina konverteringsmål och tänka igenom hur du ska mäta att du uppnått dem.

Ge dig inte innan du formulerat målen och sedan skrivit ned dem i en strukturerad mall.

Det kräver en del tankemöda, men belöningen är stor – när du klarat av detta är du på god väg!

Så här kan du använda Conversionistas mall:

Mät och analysera besökarnas beteende

Att vara datadriven är ett riktigt buzzword, men vad innebär det?

– Många pratar om att de är datadrivna, men i själva verket är de ofta vad vi kallar “data-fokuserade”, det vill säga att de skapar rapporter och dashboards till höger och vänster, säger Martin Lundvall och fortsätter:

– Men vad har uppnåtts om du sedan inte drivs av denna data? Insikter från din data måste ligga till grund för dina beslut.

Okej, men hur ska jag tänka för att komma vidare?

– Den viktiga frågan är den här: Vilken data ska jag kolla på? Ja, vilken data behöver du för att förstå vad det är som driver dina mål?

Använd:

■ Google Analytics för kvantitativ data.
■ Verktyg som eller klassiska användningstester för att samla kvalitativ data.

Ett bra tips!

Skaffa Hotjar och kom igång med att analysera och förstå dina besökares beteenden. Det är ett analysverktyg som är enkelt att komma igång med och som kan ge snabba insikter.

– Men långsiktigt måste du ändå ha koll på din Google Analytics-data för att få en djupare förståelse för vad som händer, säger Martin Lundvall.

ANALYSERA. Förstå kundernas beteenden i din nätbutik.

Sluta tro och tyck – testa vad som fungerar

Experimentera med din webbplats, det är det enda sättet att få reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar.

– Du har inte råd att inte testa, säger Martin Lundvall.

A/B-testning, att testa utfallet av två olika alternativ, är ett effektivt sätt att ta reda på om dina förändringar ger önskad effekt eller inte.

ENKEL METOD. Be några personer på ett kafé testa din butik.

Hur kan jag göra ett A/B-test?

– Ett sätt är att slumpvis slussa besökare till två versioner av din webbplats och sedan mäta om din originalsida eller din omarbetade version fungerar bäst mot dina uppsatta konverteringsmål. Det ger dig svart på vitt om dina förändringar uppskattas eller inte av dina faktiskt besökare. Det kan dock vara tidskrävande och svårt om du har begränsat med besökare på din webbplats.

Finns andra, enklare sätt?

– Ja, ett alternativ är att genomföra användningstester. Då behöver du bara ta en dator, gå till ett kafé och be fem personer genomföra ett uppdrag på din webbplats. Det kan vara att hitta en typ av produkt och köpa den. Du kan då få direkt feedback på problem som besökare kan ha med att genomföra ett köp.

Fördelen med ett sådant enkelt test?

– Det är tidseffektivt och otroligt kraftfullt att ta in feedback från utomstående genom användningstester, eftersom du snabbt blir hemmablind framför din egen webbplats. Men glöm inte att bara för att en person har ett specifikt problem behöver inte alla besökare ha det.

Det effektiva kanelbulletestet

Ibland är det enkla det bästa. Gå till ett kafé och be några av gästerna göra användningstester för att få in feedback på din sajt. Enkelt, snabbt och kraftfullt. Bjud på en fika som tack för hjälpen!

Håll nere laddtiden

Laddtider påverkar din konvertering, men få bryr sig eftersom det är ett osexigt område som ofta förknippas med IT-infrastruktur och underhåll. Men du måste inse att du inte längre har råd att ignorera laddtiden – speciellt inte i mobilen.

– Besökare förväntar sig att din webbplats ska ladda på två till tre sekunder, vilket många sajter inte gör i dag. Ofta finns det flera enkla sätt att snabba upp din webbplats.

SNABBAST VINNER. Minimera laddtiderna i din butik.

Vad är snabbaste sättet att komma igång?

– Få förbättringstips direkt från Google och läs våra tips så får du en bra start för att ta tag i detta.

Här är en bra start:

Kör Googles laddtidsverktyg för att snabbt få enkla förbättringsåtgärder.

Kom ihåg: Många sajter tappar hälften av sina besökare medan sidorna laddar.

Var nyfiken

Konverteringsoptimering är inget hundrameterslopp, det är ett maraton!

Var nyfiken, lär dig nya saker och inspireras. Läs en blogg, en bok eller fördjupa dig i ett case. Här listar Martin Lundvall några bra tips att följa.

– Men glöm inte att ”best practise” inte funkar här – inspireras av vad andra gör, men testa och följ upp på din egen sajt, säger han.

Fem bra källor

Här är bloggar och böcker som fyller på med kunskap:

Conversionxl.com/blog
Världens största konverteringsblogg.

conversionista.se/blogg
Sveriges bästa konverteringsblogg, i alla fall enligt Martin Lundvall!

Growthhackers.com
Mängder av tips för att öka försäljningen.

“Predictably Irrational”, Dan Ariely
Två böcker som hjälper dig förstå dina besökare…

“Thinking fast and slow”, Daniel Kahneman
…och hur vår hjärna fungerar.

…och du, ett sista bra tips:

Ta ett strukturerat grepp på din egen input och ”kunskapskonvertering”. Det är lätt att sikta för högt och snabbt tröttna, så bestäm dig helt enkelt för det här:

Läs en bloggpost i veckan.

– Det är hållbart, ger inspiration och breddar din kunskap, säger Martin Lundvall.

Kalle Östgren

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News