Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Så maximerar du upplevelsen i provrummet – här är säljexpertens tips

Så maximerar du upplevelsen i provrummet – här är säljexpertens tips

Se till att bli bästa kompis med kunden. Det är säljexperten Susanne Einhorns bästa tips för att maximera kundens upplevelse i provrummet.

Publicerad: 10 maj 2017, 08:38

Ämnen i artikeln:

Kläder

Foto: Mats Samuelsson

Innehåll

Susanne Einhorn är säljexpert och beteendevetare.

Det går att konvertera personer som bara är ute efter att titta på kläderna till att faktiskt köpa dem. Men det krävs en duktig säljare. Det menar säljexperten Susanne Einhorn.

Mycket handlar om att få kunden att trivas och känna sig bekväm i butiken. Du ska vara tillmötesgående, möta kunden med positiva fraser men samtidigt vara ärlig i dina råd. Och framförallt ska du som säljare upplevas som en riktigt bra kompis. När du har nått dit är mycket vunnet.

Här är Susanne Einhorns fem bästa tips för hur du får kunden att trivas i provrummet.

Behåll kunden naken

Se till att kunden inte lämnar provrummet förrän hon verkligen provat klart. Serva genom att ta fram nya storlekar, färger och alternativ samtidigt som du städar bort det som kunden inte vill ha för att slippa förvirrande oreda. Det får aldrig kännas som om kunden besvärar dig när hon ber om hjälp i provrummet. Självklart ska kunden prova till hon har hittat det perfekta plagget. Om det innebär att hon vill prova ett dussin olika byxor så är det helt i sin ordning.

Släpp inte ut kunden förrän hon har provat klart.

Tänk åt kunden

Se till att fånga möjligheterna till merförsäljning genom att självmant plocka fram kombinationer under processen. Ligg steget före och skicka direkt med rätt skjorta eller blus att prova under kavajen, eller ett bälte som matchar skorna som kunden har på sig just i dag. Ett åtsmitande linne med spets kanske gör sig under den urringade klänningen?

Plocka fram olika kombinationer.

Jobba med positiva fraser

”Den här måste du prova!”. Eller ”Jag kan rulla barnvagnen medan du provar.” Och ”Jag kan hänga in det här i provrummet åt dig så kan du fortsätta att leta.” Fundera gärna ut ett par nya fraser varje dag för att bygga upp ett förråd av säljande kommentarer som passar både din egen och kundens personlighet.

Mata kunden med positiva meningar.

Var proaktiv

Kunder följer gärna minsta motståndets lag. Blir det för jobbigt att prova något så avstår man gärna. Se därför till att varorna är tillgängliga. Var snabb med att plocka fram nya. Knäpp upp knappar och dra ned blixtlås. Ha gärna ett gäng snygga skor med klack i olika storlekar tillgängligt i butiken så att kunden kan göra festbyxan eller sommarklänningen rättvisa. För vinterbleka, bara ben kan det även kännas mindre utsatt att bli erbjuden ett par strumpbyxor under provrumsprocessen.

Ligg hela tiden steget före.

Ljug aldrig

Om kunden kommer ut och säger ”Wow, den här känns toppen”, och du själv inte håller med så ljug inte. Svara hellre med ett neutralt ”Så kul att du trivs i den” eller ”Den där är otroligt lättskött och skrynklar inte i resväskan”. Den är alltid kundens smak som gäller. Det är kunden som ska bära kläderna, inte du. Om kunden är villrådig och ber om ditt smakråd så bör du balansera mellan ärlighet och diplomati. ”Jag tror att vi har en annan modell/färg/storlek som skulle vara ännu finare på dig”.

För en ärlig diskussion.

Agneta Renmark

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News