Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Så lyfter du försäljningen med Google Adwords

Så lyfter du försäljningen med Google Adwords

Antalet googlingar ökar lavinartat. Om du vill rikta de relevanta delarna av dessa trafikströmmar till din butik är det hög tid att du lär dig Google Adwords. Här är grunderna för en lönsam annonsering på Google.

Publicerad: 20 juni 2018, 09:58


Innehåll

Drygt 50 miljoner – så många googlingar görs det i Sverige per dag. Och det blir fler.

– Vi googlar hela tiden och mer eller mindre inför alla köpbeslut. Att inte ta vara på det är att slänga bort enorma möjligheter, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry och medförfattare av boken ”Bygg en pengamaskin – Google Adwords för alla”.

Grundtanken är enkel: Genom att annonsera med Adwords kan du nå dina potentiella kunder i precis det ögonblick som de söker efter att köpa det du har att erbjuda. Det fina i kråksången är att du bara betalar för det som leder till ett klick.

– För en e-handlare är annonser på Google bland det mest konstadeffektiva man kan göra för att locka folk till butiken, säger Michael Wahlgren.

Faktum är att Googe Adwords i dag är grundbulten för många e-handlares marknadsföring – medan traditionella medier är av kompletterande karaktär.

– Det är inte så många år sedan som sökmarknadsföring och Adwords mest var en marginell krydda till det traditionella. Det har svängt fort, säger Michael Wahlgren.

Frågan är om du kan och ska sköta allt i Google Adwords på egen hand.

– Om man har intresse och tid så kan man absolut det. Men som generell regel, och om du dessutom lägger en hel del pengar på det, bör du anlita konsulter – framför allt om du vill att det ska bli så bra som möjligt i slutändan.

Oavsett hur du gör – här är sakerna du måste ha koll på om du ska lyckas med din digitala marknadsföring:

Strategi: Sätt ett mål med din annonsering

Utan ett mål är din sökordsmarknadsföring bortkastad. Tyvärr är det inte ovanligt att strategin är den del som ofta glöms bort eller får för lite uppmärksamhet, menar Michael Wahlgren.

– Det är ett ganska vanligt misstag att man inte har satt ett tydligt mätbart mål.

Målet beror på vad företaget vill uppnå med annonseringen. I regel landar målen ofta i någon av följande kategorier:

Försäljning

Annonseringen med AWords ska leda till ökad försäljning, vilket är ett vanligt mål för e-handlare.

– En av Adwords styrkor är att det går att mäta hur mycket försäljning din annonsering resulterar i, säger Michael Wahlgren.

Kunder

Att skaffa nya kunder kan också vara ett bra mål. För e-handlare med tillväxtfokus kan antalet nya kunder vara ett lika bra mål som försäljning. Här är det viktigt att veta vad en ny kund är värd.

Varumärke

Att jobba med Adwords handlar främst om att jaga konverteringar. Men det betyder inte att det är dåligt som redskap i varumärkesbyggandet. Eftersom Adwords betalningsmodell oftast bygger på antal klick betyder det att alla de gånger som ditt varumärke visas utan att någon klickar sker den exponeringen utan en direkt kostnad.

OBS! Grundregeln för vilket mål som väljs är att det ska gå och mäta lönsamheten i så stor utsträckning som möjligt.

Genomförandet: Lägg upp kampanjer

Sökorden är det centrala nervsystemet i Adwords. Sökord kan vara ett ord eller en fras som matchas mot vad en användare skriver in i Googles sökruta och avgör om din annons ska visas eller inte.

Att hitta rätt sökord är det viktigaste och ett arbete som man aldrig blir helt klar med.

– Här ska vi tänka smalt i början och ringa in de sökord som vi tror är mest relevanta för oss, som ligger närmast våra produkter. Om det fungerar bra kan vi börja bredda lite. Risken är då att relevansen minskar och även lönsamheten. Det är en avvägning. Säljer jag gummistövlar är så klart gummistövlar ett bättre ord än stövlar. Men säljer du många olika sorters stövlar kanske du träffar tillräckligt många av de som googlar på stövlar, säger Michael Wahlgren.

Ett vanligt misstag är att skapa en kampanj och kasta in alla sina sökord i en sökgrupp.

– E-handlare med många olika kategorier bör bygga en struktur med många grupper av ord och fler olika kampanjer. Ett sätt att göra det på är att ha kampanjer för varje kategori.

Första, andra tredje – en auktion avgör vad som visas i topp

Vilka annonser som Google visar avgörs i en auktion. Endast de med hög annonsranking kommer att visas.

För att öka relevansen på annonserna har Google valt att i auktionen väga ditt bud med något som de kallar för quality score. Det kan översättas med kvalitetsresultat och är ett värde mellan 1 och 10 som sätts per sökord. De tre viktigaste faktorerna i quality score är annonsens relevans för googlingen, klickfrekvens och Googles egen upplevelse av landningssidan.

I auktionen multpliceras ditt bud med ditt quality score och den annons som får högst ranking (ad rank) är den som visas högst upp.

– Allt som ligger under sju visar att något är fel och måste åtgärdas. Exakt vad det är vet man oftast inte utan man måste testa sig fram, säger Michael Wahlgren.

Tänk på!

■ Var noga med att bygga en bra struktur i ditt AdWords-konto.
■ Se till att du får bra quality scores.
■ Testa dig fram – inget AdWords-konto blir perfekt direkt.

Utvärdering: Följ upp annonseringen

Med Adwords finns alla möjligheter att få tydliga besked om din annonsering är lönsam eller inte. Men då krävs att du följer upp annonseringen – även om du har satt upp annonseringen efter konstens alla regler.

– Man kan ju direkt efter perioden se om man når sitt mål eller inte. Om man inte har nått fram för man gå igenom vad som behöver justeras: Har du gjort alla tweaks du kan? Behöver du höja budgeten? Det kan handla om att ta bort ord – om du har tio sökord är du kanske inte lönsam på alla, säger Michael Wahlgren.

Tänk på!

■ Kontrollera att dina mål mäts korrekt.
■ Utvärdera löpande hur din annonsering går.
■ Glöm inte att agera utifrån dina slutsatser.

Nästa steg: Testa fler tjänster

Har du nått dina mål? Bra. Men det betyder inte att du kan slå dig till ro i hängmattan. I stället bör du lägga in en högre växel med utvärdering och optimering för att vässa lönsamheten ytterligare.

Google har en marknadsandel på 95 procent i Sverige. Resten står Microsofts sökmotor Bing för. Trots den lilla andelen kan Bing Ads, Googles motsvarighet till Adwords, vara något för dig som vid det här laget har nått en lönsam annonsering i Google.

– Konkurrensen är inte alls lika hög i Bing och du kan få relativt bra utdelning med en ganska låg insats, säger Michael Wahlberg.

Andra delar i Adwords

Även om det främst handlar om att annonsera i sökresultat när någon googlar, innehåller Google Adwords fler delar än så:

Display-nätverket

Består av mer än två miljoner sajter som visar annonser på sina sajter för Adwords räkning. Vilka som är med i nätverket ändras hela tiden men det rör sig om allt från stora till små sajter. Läs mer här.

Youtube

Sveriges näst största kommersiella tv-kanal efter TV4. Eftersom Google äger Youtube används Adwords som annonseringsplattform även för Youtube. Fördelen med Youtube jämfört med TV är att de vet mer om sina tittare.

Gmail Ads

Med Gmail Ads visar du annonser för användare av Gmail som Google bedömer är intresserade av sökorden du valt.

Tänk på!
För att bli riktigt bra på Adwords måste du våga testa saker. Inget konto når sin fulla potential direkt utan det krävs tid och engagemang för att lyckas.

Till sist: Ska jag sköta det själv eller anlita en konsult?

Det snabba svaret på den frågan är att du bör lära dig grunderna i Adwords – oavsett om du vill gå vidare och jobba själv eller om du vill köpa experthjälp från en konsult/byrå. Utan att kunna grunderna blir det svårt att köpa konsulttjänster på ett effektiv sätt.

Om man har både intresse och tid kan man absolut sköta sina Adwords-kampanjer själv. Men sannolikt kommer du att i något läge behöva köpa experthjälp.

– Om du ska anlita hjälp är det bra att göra det tidigt för att komma rätt från början med att till exempel hitta rätt sökord, sätta upp konton och bli bekant med Adwords-gränssnittet, säger Michael Wahlgren.

När du köper tjänster av en byrå

Vet vad du betalar för
Du kommer att ha två typer av kostnader: Annonseringskostnaden till Google och arvodet till byrån som du anlitar. Numera kräver Google att byråer tydligt redovisar sitt arvode mot sina kunder. Men det betyder inte att det alltid fungerar så.
Äg ditt konto
Annonsören ska alltid äga sitt konto, inte byrån. Över tid kan det byggas upp stora värden i ett Adwords-konto i form av till exempel bra Quality Score. Därför är det viktigt att du äger det ifall du till exempel byter konsult.
Kolla vad som görs
Kräv transparens av din byrå, det vill säga att de löpande berättar vad de gör för dig och hur de optimerar din annonsering.
Undvik långa avtal
Det finns inga rimliga skäl till att du binder upp dig i ett långt avtal med byrån. En duktig byrå som levererar det som lovats behöver inte binda sina kunder i långa avtal. Nöjda kunder stannar ändå.

Fakta/Michael Wahlgren

Grundare av Pineberry som är experter på sökmotoroptimering och sökordsannonsering på Google samt Facebook-annonsering. Har jobbat med Google-marknadsföring de senaste tolv åren. Innan han grundade Pineberry 2007 jobbade han hos Avanza och Bwin. Är även föreläsare och leder Sökpodden.

Så här tänker du budget

Om Adwords blir lönsamt för dig, vilket kan ta några månader, ska du rent logiskt annonsera så mycket som möjligt.
När du väl har nått dit har du uppfunnit en lönsam maskin som du kommer att vilja fylla på med annonspengar så länge den levererar.
– Du kommer att vilja tömma Riksbanken för att hitta alla pengar du kan för att lägga dem i Adwords, säger Michael Wahlgren.

På adressen adwords.google.com kan du skapa ett nytt konto eller logga in på ett befintligt. Detta verktyg är centrum för din Adwords-annonsering och det är här som du gör det mesta av optimeringsarbetet. Här ställe du bland annat in kampanjtyp, budjustering, geografiska inställningar, språk, budget och schemaläggning.

Det är både viktigt och enkelt att testa annonser mot varandra för att se vad som fungerar bäst. Så här kommer du igång: Lägg in tre annonser i en annonsgrupp i Adwords-verktyget och låt dem rotera på obestämd tid. En tumregel är att få ihop 100 klick per annons innan du bestämmer om annonsen är bra eller dålig.

Koppla ihop med Analytics

För att du ska ha tillgång till bästa möjliga data till dina analyser är det viktigt att du kopplar ihop ditt Adwords-konto med ditt Google Analytics-konto. Google Analytics är ett bra verktyg för webbanalys och dessutom gratis.
– Genom att länka ihop dessa två får du bättre konverteringsdata i Adwords-kontot, säger Michael Wahlgren.

Når du försäljningsmålen?

Om målet är ökad försäljning brukar det mätas i något som kallas för ROAS (return on advertising spend). Det visar hur mycket en krona annonsering ger och räknas ut som intäkten av annonseringen delat med kostnaden av annonseringen. Har du en ROAS på 700 procent betyder det att för varje krona du stoppar in får du sju kronor i försäljning.

Fakta/Bygg en pengamaskin

I boken ”Bygg en pengamaskin – Google Adwords för alla” (2017), skriven av Michael Wahlgren och Michael Berman från Pineberry, förklaras hur man använder Adwords på bästa sätt. Flera av tipsen i den här artikeln kommer från den boken.

Mikael Sydner

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev