Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Så kan redaktionellt innehåll lyfta din nätbutik

Så kan redaktionellt innehåll lyfta din nätbutik

Att arbeta med redaktionellt innehåll i nätbutiken handlar om att skapa engagemang och att fördjupa relationerna med kunderna. Johan Ryding, vd för Sportamore, vet hur man vässar säljet med hjälp av ”content marketing”.

Publicerad: 30 oktober 2017, 09:11

Ämnen i artikeln:

Sport och fritidSportamore

Innehåll

Johan Ryding är vd för Sportamore sedan starten 2009. Han är utbildad civilekonom och har bakgrund från skojätten Nike. Tillsammans med studiekamraten Joakim Friedman och hans pappa Jan har han byggt upp det stadigt växande e-handelsbolag, med siktet på att bli den största fullsortimentsbutiken inom sport på nätet. I dag har Sportamore 200 anställda och hade förra året en omsättning på 710 miljoner kronor.

Visste du att det går att maxa träningen med hjälp av menscykeln?

Eller att en vinterkänga från Björn Borg slår sina betydligt dyrare konkurrenter när det kommer till komfort och användarvänlighet?

Och har du koll på hur du svänger ihop nyttiga brownies till fredagsfikat?

Inte?

Då är det kanske dags att börja läsa Sportamore magazine. Här varvas kostnadsfria artiklar, reportage och tester med rörligt innehåll i form av intervjuer, recept och träningsprogram.

– Vi tror på att skapa ett ekosystem som innehåller allt kring sport, hälsa och ett aktivt liv för våra kunder. Att bjuda på information och inspiration är en viktig del av detta, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Satsningen på redaktionellt material på den välbesökta e-handelssajten lanserades för drygt två år sedan och är oerhört ambitiös, med en egen redaktion på fem heltidsanställda personer i huset. Dessutom köper man in en del externa tjänster, inte minst för att översätta materialet för att använda på övriga marknader.

Men lönar det sig verkligen?
– De exakta effekterna är alltid svåra att mäta men att skapa ett spännande och trovärdigt innehåll som gör att kunderna gillar att hänga på vår sajt. Det skapar lojalitet och det är klart att det gynnar både vårt varumärke och försäljningen, säger Johan Ryding.

DESTINATION. Redaktionellt innehåll gör din butik till ett attraktivt ställe att återkomma till.

Skapa en destination

Inom e-handel, precis som med traditionell handel, handlar det givetvis om att sälja. Men ibland kan mindre uppenbart sälj leda till att man får mer sålt. Det är precis så ett genomtänkt och spänstigt redaktionellt innehåll fungerar när det är som bäst. Kunderna får kunskap och aha-upplevelser, vilket leder till att de kommer tillbaka när de vill handla.

– Vi vill inspirera och motivera våra besökare att prova och utöva sporter och leva ett aktivt liv, samtidigt som vi kan förse dem med allt de behöver för att göra det. Att skapa en attraktiv destination med relevant innehåll är en viktig del av detta. Ju fler kontaktytor vi kan skapa med våra kunder och ju fler anledningar för dem att befinna sig i vår miljö, desto bättre, säger Johan Ryding.

Ambitionen är hög, med mellan 30 och 40 artiklar per vecka, varav ett par tre stycken i rörlig form. Innehållet spänner över fasta avdelningar som Mode & trender, Sport & träning, Kost & recept, samt Äventyr & wellness.

– Det blir ett enormt omfång efter några månader och år. Det är en utmaning att göra materialet sökbart och hålla det ständigt aktuellt, säger Johan Ryding.

Hur väljer ni ut vilken typ av redaktionellt innehåll som kan inspirera era besökare?
– Med den mängd data vi har tillgängligt när det gäller beteendemönster så är det klart att vi använder mycket statistik för att förstå vad vi ska skriva om.

Trovärdighet säljer

Från ett konsumentperspektiv är det viktigt att innehållet på sajten inte upplevs som reklam utan som korrekt, informativ och äkta.

– Vi vill att känslan ska vara som att läsa vilken tidning som helst. Det ska vara sann och neutral journalistik och hög kvalitet rätt igenom, säger Johan Ryding.

Samtidigt får det gärna sticka ut lite för att skapa snackisar. Och så ska det andas Sportamore.

– Som kund ska du känna igen dig i tonaliteten. Det måste liksom finnas en röd tråd.

Och visst kan man i vissa lägen göra en artikel på ett produktsläpp från en viss leverantör, under förutsättning att det finns ett stort kundintresse. Men när man testar olika produkter är det alltid med hjälp av oberoende experter och konsumenter.

Det innebär alltid en viss risk att stöta sig med en leverantör, men det är enligt Johan Ryding ”smällar man får vara beredd att ta”.

– Det som skiljer en produkt från en annan handlar oftast om tycke och smak. Skulle det visa sig i ett test att någon produkt är undermålig så är det ändå inget vi vill ha i vår butik, säger Johan Ryding.

PÅ RIKTIGT. ”Vi vill att känslan ska vara som att läsa vilken tidning som helst” säger Johan Ryding om det egna magasinet.

Tänk på!

Oavsett om du jobbar med en egen redaktion eller köper tjänsterna externt så är det viktigt att de som jobbar med innehållet får lov att vara oberoende. Fall inte för frestelsen att vara säljig och pushig i det redaktionella innehållet. Förtroende hos kunderna tar tid att bygga upp men kan raseras väldigt snabbt om tester och tips inte håller måttet.

Driva trafik

Content marketing, det vill säga tips, intervjuer, guider och inspirerande artiklar som liknar redaktionellt material, blir en allt viktigare del av marknadsföringen på nätet. Förutom att den ökar trafiken från Google så är den också ett sätt att behålla kunderna på webbsidan.

Men det gäller att integrera och koppla det redaktionella innehållet med webbshoppen på ett smart och snyggt sätt – att låta det ena driva trafik till det andra och tvärtom.

– Sportamore magazine blir en väg in till oss för folk som annars inte hade hittat hit. De kanske googlar ”chiapudding” och så hittar de ett recept här hos oss – och kommer på att de faktiskt borde komma igång med träningen och behöver ett par nya dojor, säger Johan Ryding.

Det är också viktigt att göra det enkelt att sprida innehållet vidare snabbt och enkelt, via sociala medier.

– Vi arbetar mycket med interaktion på sajten men kommunicerar inte bara med kunderna i vår egen miljö utan delar mycket på sociala medier – och får hjälp av kunderna att dela den vidare.

Det kan även vara leverantörer som sprider innehåll – precis som Sportamore hjälper dem att få spridning för sina sprida produktnyheter. Win-win, alltså.

Vilket innehåll drar flest läsare och delas mest i sociala medier?
– Det är inte alltid det mest förväntade. Det kan vara ett evenemang eller någon efterlängtad produktlansering. Sedan är det alltid väldigt populärt med tester av olika slag, liksom träningstips, recept och resor. Jag kommer ofta på mig själv med att fastna i någon artikel – och det tycker jag är ett ganska bra betyg, säger Johan Ryding.

Så interagerar du med kunderna

■ Jobba med både text, bild och rörlig bild (som testet av jackor i filmen ovan).
■ Arbeta med de sociala medier där kunderna är, såsom Facebook, Instagram och Yotube, och gör det attraktivt att dela vidare.
■ Var snabb med att svara på kommentarer, be om input och fånga upp kundernas önskemål.

Tre bra tips

Utgå alltid från kunden.

Vad är intressant för dem att veta och lära sig mer om?

Fundera på vilken typ av innehåll som leder till konsumtion.

Läser man om någon som fjällvandrar är det inte orimligt att man blir sugen på ett par nya vandringskängor. Men låt kunden komma på det själv – det blir mer effektivt.

Bredda perspektivet.

Skriv inte bara om det mest uppenbara – försök att överraska. Var trygg, korrekt och relevant, men inte förutsägbar och tråkig.

Agneta Renmark

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev