Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Så förvandlar du provrummen till butikens trivseltempel

Så förvandlar du provrummen till butikens trivseltempel

Provrummet är en av modehandelns mest kritiska platser. Så här gör du för att öka både trivseln och försäljningen.

Publicerad: 17 oktober 2018, 13:04


Innehåll

Provrum skapar ofta känslor av det ena eller andra slaget. Tyvärr kanske lite för ofta åt det negativ hållet: Smutsigt, kläder i högar, trångt, kall belysning ingen som hjälper till.

Provrumsvreden har slagit till på många håll och lagt sordin på allt vad köplust heter.

Det krävs egentligen inte så mycket för att det skulle kunna vara på ett helt annat sätt.

– Provrummen är en fantastisk plats för att skapa trivsel och köplust i butiken, säger Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker och med lång erfarenhet av kundmöten.

Hon anser att proffsigt, kompetent, ombonat och tydligt gäller lika mycket här som på andra ställen i butiken.

– Jag brinner för att hjälpa våra kunder att erbjuda ännu bättre kundmöten. Att få ett leende i kassan känns bra i magen. Det vet alla.

Här är hennes tips för hur du kan maxa säljet och upplevelsen runt och i provrummen.

Läs mer: Unik lista: Så bra är modekedjorna på att ta hand om kunderna i provrummen

Planera och förbered så mycket du kan

Planera bemanningen så att den fungerar rent tidsmässigt

Är butiken riggad för att hjälpa kunder i provrummet när kunderna behöver det som mest? Med tanke på att de flesta kedjor behöver se över varje timme blir det otroligt viktigt att planera rätt. Oavsett vad säljaren jobbar med ska hen vara redo för kunden när behovet uppstår.

– Man ska alltid välja kunden först, poängterar Lotta Eriksson.

Tänk igenom placering av personal

I de fall butikerna är bemannade med flera medarbetare blir det otroligt viktigt att säkerställa att medarbetarna är där kunden är. Hur ser det ut i din butik? Hur rör sig säljarna och var bör de röra sig mer?

Hjälp medarbetare att ta initiativ

Ge dina medarbetare tips på bra ingångar till att börja fråga och prata med kunderna i eller runt provrummet.

– Min erfarenhet säger att vi ibland tar för givet att alla medarbetare vågar fråga och prata för vi är ”ju säljare”. I verkligheten är det många som behöver stöd och support för att ta klivet till att verkligen våga ta initiativ. Använd morgonsamlingar med mera till att faktiskt öva eller ge exempel, säger Lotta Eriksson.

Få kunden till provrummet

Skylta ordentligt

Kunderna får ofta leta efter provrummet. Lek kund, kolla om du hittar till provrummet från alla håll. Fråga säljarna i butiken var kunderna brukar leta efter provrummet. Hur ser det ut i andra butiker?

Lotsa kunden dit

Varför inte ta plaggen som kunden är intresserad av och häng in dem i ett provrum.

– Säg ”jag har förberett detta provrum till dig”. Häng även in sådant som matchar – till exempel en sjal och ett skärp. Här kan du verkligen få kunden att känna sig väldigt “vip:ad”, säger Lotta Eriksson.

Ha rätt varor och produkter nära provrummet

– Min upplevelse är att det gör otroligt mycket att ha produkter som kräver mycket säljstöd samt måste provas nära provrummet. Det kan till exempel vara jeans, festklänningar, underkläder och så vidare. Det gör också att säljaren får ett större område att jobba med och inte hamnar ”väntandes” i provrummet när det är lägre ruljangs.

Sälj mer med omsorgsförsäljning

Ha ”enkla” tillbehör nära som ett stöd i provrummet

Det kan vara skärp, sjalar, linnen etc.

– Det här gör också ofta att samtalet blir naturligare och varje säljare får använda sin kompetens, säger Lotta Eriksson.

Ha nära till sådant som du kan tipsa kunden om

– Varför inte ha läppstift, linnevatten, steamer, klädborste etc i närheten. Ytterligare ett samtalsämne “får jag tipsa dig om en produkt som gör att ditt plagg håller längre”, “prova det här läppstiftet – det skulle vara supersnyggt till din nya tröja”.

Obs, var experten!

Om kunden äntligen hittar ett par jeans som passar borde du kunna sälja dem i två färger.

– Eller som är härlig säljare berättade för mig en gång: “Merförsäljning för mig, det är inte tvättpåsar. Jag ’merförsäljer’ en höstkappa när kunden köper ett par byxor och en blus”, säger Lotta Eriksson.

Skapa en så bra känsla att kunden vill vara kvar

Tänk på värmen!

Att ha ett för varmt (eller kallt) provrum kan ta död på vilken provning som helst.

Gamla plagg och dammtussar ska hållas borta. Att lägga lite omsorg på ordning och reda kan betyda mycket.

– Det är inte kul att komma in i ett provrum med dammiga golv och plagg hängandes kvar. Det är alldeles för vanligt, säger Lotta Eriksson.

Tänk på kundens sällskap

Kunder har ofta sällskap med sig. Så länge de är nöjda ökar möjligheten att behålla den som provar längre. Finns det sittplats? Kanske en tidning, vatten, wifi… Eller så kan sällskapet involveras i själva provandet och bli en ”medsäljare”.

Jobba med rätt belysning

– Hitta en ljusnivå som gör att man känner sig fin. För många är det nog jobbigt som det är att ställa sig i ett provrum, säger Lotta Eriksson.

Kunskap säljer

Det finns sannolikt ingen plats i butiken där kunden känner sig så ”avklädd” och verkligen vill ha säljarens råd och kunskap. Använd det fullt ut.

Ha koll på storlekar

Berätta för kunden vad du ser och vet. “Jag kommer att hjälpa dig så att det blir som du vill ha det.” Sådant skapar trygghet.

Ha koll på färger

Om kunden gillar en modell kan du kanske sälja den i fler färger. Gillar kunden en färg men modellen inte passar kanske vi kan hitta något annat i den färgen.

Tvättråd

Berätta om materialet och vad det betyder för kunden. Hur ska plagget skötas för att hålla så länge som möjligt?

Läs mer: Provrummet – unik möjlighet för den fysiska butiken att särskilja sig

Fakta/Lotta Eriksson

Head of Nordic Business på Daymaker. (Är en av grundarna till Daymaker 2009 och nu tillbaka).
Har lång erfarenhet från flera branscher, bland annat retail, finans och bilbranschen. Senast på Åhléns i ledande befattningar.
Motto: ”Att snabbt skapa hållbar förändring där kunden och medarbetaren märker skillnad.”

Träna och träna lite till

Det man tränar på blir man bättre på. Varför inte ha som rutin att öva på ett morgonmöte eller under annan lämplig tid? Några ställer sig ”bakom skynket” i sina provrum med en säljare som står utanför. Testa hur du kan hantera kniviga situationer.

Så kan du automatiskt öka trafiken till provrummen

Vad skulle hända om man lägger click and collect-utlämningen vid provrummen?
– Sannolikt går det att få kunden att prova varan direkt och kanske även något mer. En ökad trafik kan få fler att prova mer, säger Lotta Eriksson.

Mikael Sydner

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News