Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Så blir du bäst på att exponera: ”Färgkoda, färgkoda och färgkoda”

Så blir du bäst på att exponera: ”Färgkoda, färgkoda och färgkoda”

Det behöver varken vara dyrt eller komplicerat att öka försäljningen med snygga exponeringar. Här ger proffset Theresia Svanholm på Coco Form Studio sina bästa tips.

Publicerad: 5 september 2017, 12:30

Ämnen i artikeln:

LivsmedelKläderButik

Innehåll

Hur väl en vara är exponerad kan vara direkt avgörande för om det blir någon försäljning eller inte. Likaväl kan exponeringen i skyltfönstret vara skillnaden mellan om kunden kliver in i butiken eller traskar vidare.

– Det första steget tycker jag är att man faktiskt sätter sig ner och planerar. Det behöver inte ta mer än 15-20 minuter om man inte vill göra någon större grej, men det är ändå viktigt att det blir gjort, konstaterar Theresia Svanholm, som bland annat skapat olika exponeringar i varuhuset Fältöversten i Stockholm.

Ett möte är inte bara ett tillfälle att spalta upp vad planen med exponeringen är och vilken målgrupp den ska inrikta sig till, utan även vem som ska utföra uppgifterna.

– Det blir helt enkelt gjort på det sättet – och hamnar i rätt händer. Om någon som tycker att det är kul och har lite intresse får jobba med det gynnas även resultatet och i slutändan försäljningen, säger Theresia Svanholm.

Och det behöver inte kosta skjortan att göra snygga exponeringar, menar hon.

– Man kan göra under med en färgburk och ett loppisfynd. Färgkoda, färgkoda och färgkoda.

När man färgkodar sina exponeringar rekommenderar Theresia Svanholm att använda max två huvudfärger och ett material. Det kan till exempel vara vitt och grönt tillsammans med ljust trä.

– Man vill göra det mindre rörigt och skapa ett fokus hos kunden.

Jobba i stället med olika toner av färgerna, föreslår hon.

Ett annat billigt knep är att variera höjderna i exponeringarna.

– Det är bra om det finns olika redskap som man kan använda sig av. Bord i olika höjder och ett taknät som man kan hänga saker i. Sedan ska man alltid tänka på att exponera varor i ojämnt antal. Det är något med hjärnan – ojämnt antal är tilltalande för kunden, säger hon.

Tänk på färgerna

Att matcha färger är kanske inte det enklaste. Samma regler gäller som för matchning av kläder. Grönt är till exempel snyggt att matcha med rött medan gult är snyggt att matcha med blått. För den som inte känner till färgmatchningsreglerna finns den kända färgsnurran till hjälp. Theresia Svanholm rekommenderar att bara använda två huvudfärger, exempelvis rött och grönt, och sedan leka med olika nyanser av dessa två färger.

Theresia betonar: ”Färgkoda, färgkoda och färgkoda. Det är det absolut viktigaste. Det är otroligt hur mycket man kan göra med en färgburk och ett loppisfynd. Hitta ett snyggt bord, måla det rött, lägg på en grön duk och visa upp en röd vara. Svårare än så behöver det inte vara.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Gruppera varorna

För den vill sambandsexponera varor i en skyltning är det viktigt att gruppera varorna rätt. Den generella tumregeln är att objekten ska vara av ett ojämnt antal.

– Det är något med ögat. Vi gillar tre, fem och sju, men inte två, fyra och sex, säger Theresia Svanholm.

Även objektens attribut är viktigt att tänka på. Det blir lätt enformigt om alla varorna ser liknande ut. Blanda kort med långt och smalt med tjockt. Se dessutom till att varorna exponeras i olika höjdnivåer. En snygg pall och ett taknät hjälper dig att få olika höjder på varorna. Se filmen:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Använd ljuset rätt

Att använda ljuset på rätt sätt är ofta avgörande för om kunden ser varan eller inte.

– Du måste ha ljus på dina produkter, annars säljer de inte. Det är en ganska dyr men viktig investering och här tycker jag att många butiker snålar för mycket, säger Theresia Svanholm.

Hon rekommenderar att använda flera små spotlights snarare än några få större ljuskällor. Det blir enklare att rikta ljuset till särskilda produkter och kostnaden blir ofta lägre.

Theresia betonar:  ”Det är också viktigt att inte glömma spotlightsen inne i själva butiken. Jag tror på att hålla nere sortimentet och i stället exponera varorna bättre. Färre men värre.”

LYSANDE IDÉ. Theresia Svanholm rekommenderar att använda flera små spotlights snarare än några få större ljuskällor.

Gör en tydlig plan

Det är viktigt att ha en plattform att stå på och att skyltningsplanen är konkret uppstrukturerad för hela året. Bestäm vad som ska göras och vem som ska göra vad.

– Innan man börjar är det viktigt att man sätter sig ner och gör en tydlig plan. Det behöver inte ta lång tid men det är viktigt att det blir gjort. Man kan fråga sig saker som; Vad har vi för plan? Vad vill vi säga? Vilken är målgruppen? Vilka färger ska vi använda? Och vad är syftet med marknadsföringen?

När du bestämt vilken stil och känsla som din butik vill förmedla, se då till att det genomsyrar hela verksamheten – inte minst när det gäller personalens klädsel.

GÖR EN PLAN. Vilken stil och känsla ska din butik förmedla?

Våga vara annorlunda

Det är få som vågar göra saker annorlunda och för dem som testar finns alltid en risk. Därför funderar många en, två och tre gånger innan de väljer att gå utanför sin egen komfortzon. Men det är fel, menar Theresia Svanholm.

– Man måste våga testa något annorlunda. Om du har en fin servis, testa att sätta upp den på väggen. Det kanske är svårt, men det blir väldigt snyggt om man får till det, säger hon och fortsätter:

– Jag kommer särskilt ihåg skyltfönstret hos Bergdorf Goodman i New York. De hade ställt ut en grön zebra som var täckt med täcken och kuddar. De hade tänkt på alla regler men samtidigt var det så coolt och annorlunda.

Samarbete leder alltid till win win-situationer

För att få till de fräcka detaljerna tipsar Theresia om att samarbeta med grannbutikerna. De har ofta någon vara som kompletterar dina egna varugrupperingar bra.

STICKER UT. Bergdorf Goodman i New York är inte rädda för att testa annorlunda lösningar.

Fokusera på få varor

Att lära sig att fokusera är också viktigt menar Theresia Svanholm. Ställ hellre ut två produkter på kampanj än tio.

– Oftast när jag ser en skyltning tycker jag att de försöker visa för många varor. Man ser inte skogen för alla träd. Det blir ofta en stor gröt i stället för att man fokuserar på de absolut viktigaste produkterna.

– Om du visar upp skyltdockor med kavajer. Då kanske du bara visar upp en kavaj, men om du visar upp den snyggt blir budskapet blir att i den här butiken kan du köpa din snyggaste kavaj.

Här ger Theresia ett exempel på bra exponering i butik:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ha roligt!

Det kanske är klyschigt, men den som sysslar med kreativa exponeringar måste tycka att det är roligt.

– Om du som handlare inte själv tycker att det är roligt bör du utse någon i butiken som har lite känsla för färg och form. Det blir alltid mycket bättre om man tycker att det är roligt, säger Theresia Svanholm.

När ni bestämt vem som är ansvarig se då till att personen har rätt verktyg att jobba med. Spotlights, taknät, lådor, boxar och alla andra verktyg som behövs för uppgiften. Se även till att bestämma några platser i butiken som alltid vigs till kampanj och skyltning. Då kan den ansvarige lägga lite extra krut på just den platsen, och igenkänningsfaktorn hos kunderna blir bättre.

Se vad Thereisa säger om den genomtänkta designen i den här matbutiken:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Pontus Nyman

Theresia Svanholm

Ålder: 37.
Bor: Stockholm.
Familj: Sambo och ett barn.
Bakgrund: Uppvuxen i Söderhamn men flyttade till Eskilstuna vid 21 års ålder för att plugga informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning på Mälardalens högskola.
Bäst med exponeringsdesign: Att få möjlighet att ge besökarna en visuell upplevelse utöver det vanliga och att ständigt utmana sig själva att tänka kreativt.
Favoritskyltfönster: NK och Monki på Kungsgatan i Stockholm.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev