Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Så blir det roligare att shoppa i din nätbutik

Så blir det roligare att shoppa i din nätbutik

Vad är det egentligen för likhet mellan en webbshop och en glasstrut? Fråga e-handelsexperten Moon-Suck Song, vd på Panagora, som tycker att näthandlarna måste ta ansvar för helhetsupplevelsen.

Publicerad: 9 februari 2018, 11:01

Ämnen i artikeln:

ModeE-handel

Innehåll

Att shoppa på nätet ska vara enkelt, inspirerande och roligt – och inte minst ge en god eftersmak.

– Tyvärr är det sällan så det fungerar i praktiken, säger Moon-Suck Song, vd på Panagora och känd för att vara en fena på att bygga och driva framgångsrika nätbutiker åt företag inom främst modebranschen, såsom Sneakersnstuff och Babyshop.

Han tycker att många näthandlare jobbar som om det vore glass i strut de säljer i stället för kläder, skor och prylar.

– Det är mycket fluff, strössel och kolasås på toppen men ju djupare du som kund kommer in i sortimentet, desto mer torrt och trist gammalt rån blir det, säger Moon-Suck Song.

Han menar att marknadsföringen och själva presentationen ofta är fin och glossig medan exempelvis kassan och orderbekräftelsen lämnar en del övrigt att önska.

– Och så slutar det hela med att man står i kö hos ett oengagerat ombud för att hämta ut ett intetsägande, brunt paket.

Här är Moon-Suck Songs bästa tips för att vässa helheten – och för att slippa känslan av smetiga glassfläckar och nedtrampad strössel i kundernas närminne.

Ha ett unikt innehåll

Rätt mental inställning – att vara dedikerad – är viktigt för att lyckas i alla sammanhang, så även när det gäller e-handel.

– Det är därför vi sett så många startups springa förbi redan etablerade företag, trots att de som driver dem inte har någon som helst tidigare erfarenhet av retail. Däremot drivs de av ett extremt engagemang. Om de säljer soffkuddar så älskar de verkligen idén med att sälja de där soffkuddarna, vilket gör att de tror så mycket på sin idé att det tar dem förbi alla hinder på vägen, säger Moon-Suck Song.

Att lyckas handlar även om att hitta ett tydligt koncept med ett unikt innehåll som ingen annan kan konkurrera med.

– Det var tack vare det egna, unika innehållet som ett företag som Netflix snabbt kunde ta sig in på marknaden och förändra den. Hittar man bara rätt produkt, arbetar smart på sociala medier och samarbetar med rätt typ av influencers för att hitta sin publik ­– då kan det explodera, säger Moon-Suck Song.

På samma sätt kan redan etablerade företag arbeta med att ta fram egna kollektioner och egna varumärken.

– Man har redan en trogen publik men ser till att ge dem något mer.

Var snabb – det är här och nu som gäller

I dag med alla sociala medier och smarta telefoner behövs inga supermegaproduktioner när det gäller marknadsföring. Det är betydligt viktigare att vara snabb och dagsaktuell när det gäller trender och annat som händer i omvärlden.

Snabbheten, eller kapaciteten, är även allt när det gäller själva e-handelsplattformen.

– Den måste vara snabbladdad. En sajt som börjar tugga i samma stund som kunden är beredd att handla blir ingen succé, säger Moon-Suck Song.

Medan en fysisk butik skyltar om ett par gånger i månaden för att inspirera sina kunder kan webbshopen kompensera genom en betydligt högre frekvens av kommunikation.

– Här kan man verkligen fokusera på sin kund och validera sin kommunikation genom att uppdatera flera gånger om dagen på sociala medier, skicka relevanta kundmejl flera gånger i veckan och kanske bjuda på ett inspirerande helgmejl. Prova nytt – se vad som funkar.

Visa och visualisera

Först och främst: glöm det där med ”hylltänk” när det gäller webbutiken. Moon-Suck Song pratar hellre butiksdisplay – och den finns det mycket roligt att göra med i stället för att bara presentera produkterna rätt upp och ned.

– Många fastnar i att kommunicera pris när man i stället kan förmedla känsla och addera mervärde till både retailer och brand, säger han, och bjuder gärna på några goda exempel.

Lansering av ny produkt

Här fokuserar man på unikitet, material och känsla – och habegäret:
https://www.sneakersnstuff.com/en/841/adidas-originals-eqt-materials-pack

VISA UPP. Exempel på hur produkterna kan lyftas fram i ett redaktionellt sammanhang.

Redaktionellt innehåll

Här är först ett exempel på hur man kan ha en enkel editorial med tre personer som berättar sin historia:
https://www.sneakersnstuff.com/en/711/celebratesuccesspack

Sedan kan kunden klicka på exempelvis Ben Ogrham (grundare av Byredo) och läsa om honom och sedan klicka vidare på just hans valda produkt.
https://www.sneakersnstuff.com/en/product/23086/adidas-stan-smith

Relevanta sammanhang

Här är ett exempel på hur man i princip bara kan gå ut på gatan och börja plåta, men där man sätter produkten i ett tydligt sammanhang:
https://caliroots.com/adidas-tubular-lookbook/s/795

Synka med sociala medier

Här är ett exempel på en retailer som är duktig på att kurera innehåll och synka butiksdisplay med sociala medier, och hålla ett bra tempo i kommunikation mot marknaden med en mix av produktdisplay och inspiration.
https://www.nakedcph.com/for-the-love-of-puma/s/355
synkades med Instagram:

Behandla alla olika

Många är dåliga på att skilja på en förstagångskund och en trogen kund och behandlar därför alla på samma sätt. En stor förlust enligt Moon-Suck Song.

– Förstagångskunden är jäkligt viktig och här måste man lägga lite extra krut. Den upplevelsen kan vara helt avgörande för om kunden kommer tillbaka eller inte, säger han.

Han tycker också att man måste bli bättre på att belöna riktigt trogna kunder.

– Men det största problemet är att man fortfarande i dag 2018 skiljer på olika sorters handel – om den är fysisk eller digital. Den där järnridån måste bort samtidigt som företagen blir bättre på att utnyttja den kunskap som redan finns om kunden, säger Moon-Suck Song.

Det är inte alltid digitala experter man behöver för att lyfta nivån, utan att bli bättre på att involvera butikssäljarna i e-handeln.

Inte bara ett paket

Det är få som lägger så mycket kraft i emballaget att det kan kompensera bristerna vad gäller leveransen i övrigt.

– Man måste ta hänsyn till hela flödet. Börja baklänges och fundera på hur mycket du skulle vara beredd att betala för att kunden ska bli jäkligt glad när han eller hon hämtar ut paketet och sedan öppnar det där hemma, säger Moon-Suck Song.

LYFTER UPPLEVELSEN. Det ska vara roligt att packa upp det man har köpt.

Han menar att det trots allt krävs ganska lite för att få en lojal kund. Ett fint eller roligt meddelande, vackert silkespapper, en exklusiv chokladbit, och till kidsen kanske några klistermärken eller lite godis.

– Ta det till nästa dimension och addera ”happy shopping”. Shopping ska vara kul men som det är i dag tappar man helt och hållet den känslan på slutet.

Moon-Suck Song talar om ”unboxing” inte bara som ett sätt att lyfta köpupplevelsen utan även som marknadsföring. Men att många företag tyvärr drar sig för att investera i detta, med tanke på tajta marginaler och för att hålla nere vikt och volym.

– Lyckas man hitta sin identitet som företag och skapa rätt känsla hela vägen fram till en nöjd kund så kommer det där paketet att instagrammas direkt.

Moon-Suck Song är vd och grundare av Panagora. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker för bland andra Sneakersnstuff, Caliroots, Naked CPH, Babyshop, Alex and Alexa och Lekmer. De har även varit med om att digitalisera Röda Korset.

Moon-Suck Song är utbildad civilingenjör på KTH. Hans med svenska mått mätt ovanliga namn kommer sig av att hans föräldrar är från Sydkorea.

Hitta grejen

Sugen på att snabbt lyckas bygga ett säljande e-handelskoncept, av typen Happy Socks eller Urbanears? Tänk på följande när det gäller val av produkt:

Oberoende av säsong.
Oberoende av storlek.
Unisex.
Går snabbt att återbeställa.
Är enkel att fatta köpbeslut om.

Tänk på!

■ Att skapa köpupplevelser handlar mycket om positiv förväntan.
■ Att skapa en hype funkar bara genom att inte göra som alla andra.
■ Att sälja vissa utvalda saker/särskilda kollektioner under en strikt begränsad tid skapar snackisar och ökar habegäret.

Tack och ridå

Nej, det är ingen naturlag att en orderbekräftelse ska vara allmänt trist och bara innehålla ord av typen ”Tack för ditt köp”.

Hitta din personliga röst i stället, som speglar företaget och dess värderingar. Våga ta ut svängarna och överraska – gör kunden glad!

Snyggt fodral

Ibland kan en snygg förpackning vara hela grejen. Som fallet med Fast Fine Pizza 1889 i Mood-gallerian i Stockholm, där själva pizzakartongerna är så snygga att få kunder missar tillfället att dela bilderna av dem på sociala medier.
– Även om kartongen kostar en del innebär det totalt sett en väldigt låg kundanskaffningskostnad. Det här är också ett bra exempel på hur även restauranger blir en del av e-handeln, säger Moon-Suck Song.

Agneta Renmark

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News