Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Nio måste-råd för att lyckas med influencer marketing

Nio måste-råd för att lyckas med influencer marketing

Marknadsföring med draghjälp av influencers är hett. Möjligheterna är stora – men det finns fallgropar. Här är inspiration och viktiga råd som ger dig en bra start på ditt samarbete.

Publicerad: 12 december 2017, 10:06

Ämnen i artikeln:

Influencers

Innehåll

Sveriges Annonsörer." src="http://www.market.se/sites/default/files/styles/preview/public/images/lin_nordstrom.jpg?itok=wwj8qbgi"/>

United Influencers, med över 100 profiler exklusivt och mer än 600 influencers på sin öppna plattform." src="http://www.market.se/sites/default/files/styles/preview/public/images/linda_palmgren.jpeg?itok=Q9ym0UiK"/>

Influencer marketing är stekhett.

Influencers, bloggare och profiler i sociala medier kan ha räckviddssiffror som traditionella medier bara kan drömma om. En influencer som Jonna Jinton har från en röd stuga i södra Norrland nästan 300 000 följare på Facebook och hennes senaste, egna video fick tio miljoner visningar på två veckor.

Undersökningar visar att nästan sju av tio bloggläsare gör inköp baserade på rekommendationer i bloggen. Siffror från analysföretaget Nielsen visar också att influencer marketing ger mer än tio gånger högre avkastning på satsade pengar, ROI, jämfört med traditionell reklam*.

En aktör som klockvarumärket Daniel Wellington har till stor del byggt sin framgång med hjälp av influencer-samarbeten. Däremot fick Audi panikstoppa samarbetet med profilen Kakan Hermansson när det kom fram uttalanden som biljätten inte kunde stå för.

Influencer marketing ger enorma möjligheter – men det gäller att undvika fallgroparna.

– Det är viktigt att uppdragsgivaren, som äger varumärket, tar ansvar för att göra sin hemläxa innan samarbetet startar.

Det säger Lin Nordström på Sveriges Annonsörer och tillägger:

– Jag hade hoppats att kanalen skulle ha mognat mer vid det här laget. Men tyvärr brister det fortfarande ofta i briefen från företagen och i annonsmärkningen.

Här är en checklista som hjälper dig lyckas.

*Nielsen Catalina Solutions/Tapinfluence.

Börja hos dig själv

Du funderar på att starta ett samarbete med en influencer. Bra, spännande!

Men innan du börjar titta på tänkbara personer och hur ska ska ta det vidare måste du börja med att göra din hemläxa. Du har tre tuffa frågor från rådgivarna hos Sveriges Annonsörer som du måste ställa till dig själv och internt. Är ni inte trygga i svaren? Jobba vidare internt, eller avstå.

Gör din hemläxa

Om det gick bra med de tre nyckelfrågorna är du redo att ta nästa steg. Men innan du jobbar vidare ska du göra ytterligare en hemläxa för att ha på fötterna: Sätt dig in i regelverket.

Jo, var noga, gör det. Det kommer du att ha igen när du lättar från skrivbordet och börjar titta efter nya kontakter.

LÄS PÅ. Sätt dig in i regelverket innan du jobbar vidare.

Influencer marketing betecknas nämligen som reklam och faller därför under marknadsföringslagen.

Samtliga samarbeten med influencers måste annonsmärkas. Det ska tydligt och direkt framgå att det rör sig om ett reklamsamarbete och vilken annonsör som står bakom reklamen.

Det måste du ha klart för dig innan du går vidare. Du vill ju att ditt influencer-samarbete ska resultera i positiv uppmärksamhet, inte i en anmälan till Reklamombudsmannen.

TVÅ VIKTIGA KÄLLOR
• Här hittar du mer information om annonsmärkning i sociala medier.

• Konsumentverket har sammanställt ”Vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier”.

Sätt upp mål

När du klarat av de första stegen: Bra jobbat. Nu har du viktiga insikter och det är dags för nästa del i hemläxan – att sätta mål.

Ta fram en brief med beskrivning av:

Aktiviteten

Syfte

Mål

Budget

Effekt

Sedan är det viktigt att ni är helt transperanta och delar planen och målbilden med influencern. Då blir ni överens om uppdraget.

Kom ihåg!

Influencer marketing är inte traditionell marknadsföring, det handlar om att bygga långsiktiga, personliga relationer med följarna, dynamik, känslor och dialog.

– Därför ska du inte bara se influencers som ett kanalval och distribution av ditt innehåll, utan som ett långsiktigt relationsbygge och en relation som blir djupare över tid, säger Linda Palmgren på United Influencers.

Nu är du redo för att söka rätt influencer. Gör en förstudie, tänk till. Söker ni ett långsiktigt samarbete? Hur stor räckvidd har influencern? Är influencerns målgrupp relevant för ditt företag och är den engagerande? Delar ni som företag och influencern samma värderingar?

VÄLJ RÄTT. Är influencerns målgrupp relevant för ditt företag?

En nyckelfråga är om de mål ni satt upp för kampanjen eller samarbetet kan nås genom den målgrupp den valda influencern kommunicerar med.

Berätta vad ni förväntar er

När ni valt influencer, var tydlig med förväntningarna. Utgå från briefen ni tagit fram och var helt öppen med vad ni vill att kampanjen ska uppnå.

– Ju mer information influencern får, desto större är chansen att förväntningarna uppfylls. Var tydlig med det mest basala: Hur många inlägg ni vill ha, när inläggen ska publiceras och om en specifik hashtag ska användas. Och inte minst, var tydlig med att ni vill ha en uppföljning där influencern presenterar utfall, engagemang och räckvidd, säger Lin Nordström på Sveriges Annonsörer.

Ska ni ta hjälp av en tredje part?

Det är alltid bra att jobba med proffs, fundera på om du ska samarbeta med en tredje part för att landa rätt i er influencer marketing.

– Ett premiumnätverk har tillgång till alla influencers data, en av många viktiga delar som säkrar att samarbetet är rätt för din kampanj. Ett premiumnätverk säkrar även att det producerade innehållet följer din brief och löser målen utifrån dina målsättningar. Då säkerställs att en kampanj utförs både kvalitativt och effektivt, och att det är ordning på kontrakt, reklamregler, annonsmärkning och upphovsrättsfrågor, säger Nicole Haman på United Screens.

TREDJE PART. Nicole Haman, försäljningschef på United Screens som arbetar med reklamsamarbeten på Youtube med profiler inom sociala medier.

Skriv alltid avtal med influencern

När ni bestämt vilken influencer ni ska jobba med, spring inte direkt i väg i utförandet. Först ska du skriva ett avtal.

VIKTIGT. Samarbetet ska regleras i ett avtal.

I det rekommenderar Sveriges Annonsörer att följande ska specificeras:

Arvode

Tidpunkt/er för publicering, vad det är som ska publiceras (text, bild, video, ljud) och genom vilken kanal (Instagram, Youtube, Facebook, Twitter, Snapchat, blogg, podcast).

Eventuella garantier kring exklusivitet. Vad kan varumärket förvänta sig för ensamrätt från influencern, mellan branscher, plattformar och över tid?

Eventuella garantier i form av räckvidd och/eller exponering.

Ägande- och nyttjanderätt till publicerat material samt eventuella begränsningar i tid.

Kontaktperson

Sätt ramen – och lita sedan på influencern

När du väljer influencer, titta inte bara på storleken på följarskaran.

– Storleken är en riktlinje, men gör också research kring influencerns tonalitet i samtalet med sina följare, säger Nicole Haman på United Screens.

Det ger en viktig grund när ni drar igång – för att kunna lita på influencern och ge frihet inom en given ram.

För ett samarbete som bygger på förtroende ger bättre resultat.

Många influencers har arbetat med influencer marketing professionellt under flera år, de känner sin publik och vet hur de bäst genomför kampanjer tillsammans med premiumnätverk och varumärken.

– Influencers är innehållsskaparna. De har en etablerad relation med sina följare och vet hur de utifrån uppdraget kan göra bäst skillnad, ju mindre du lägger dig i desto bättre blir resultatet, säger Linda Palmgren på United Influencers.

SLÄPP KONTROLLEN. ”Jag som influencer vet bäst vad som fungerar hos mina följare”, säger Jonna Jinton.

Influencerstjärnans viktigaste råd: Ge mig friheten

Jonna Jinton bor i den lilla byn Grundtjärn norr om Örnsköldsvik och arbetar som influencer, bloggare, fotograf och artist. Hon har samarbetat med bland andra Arvid Nordquist, Adobe, Hyundai, Barnängen och Epson. En av hennes senaste filmer har hittills 13 miljoner visningar, hon har 117 000 följare på Instagram, 290 000 på Facebook och varje vecka över 20 000 unika följare på sin blogg.

I år nominerades hon till Årets bästa samarbete (med Barnängen) i Stora Influencerpriset och blev 2016 framröstad som ”Årets Inspiratör” i Finest Awards, Nordens största bloggtävling.

Hennes viktigaste råd för ett lyckat samarbete: Ge frihet, inom en tydlig ram.

– Jag som influencer vet bäst vad som fungerar hos mina följare. Många företag hör av sig med ett färdigt koncept med till exempel färdiga bilder som de vill lägga upp på ett visst sätt, säger Jonna Jinton och fortsätter:

– Det är bättre att uppdragsgivaren säger vad man vill uppnå och sedan ger mig friheten att nå målen på ett sätt som passar mig och mina följare. Att våga släppa kontrollen. Då blir det absolut bäst, och då blir det trovärdigt och känns genuint.

Använd innehållet i era egna kanaler

När kampanjen är ute i influencerns sociala medier, se till att sprida det på era egna sociala medier också, be alla medarbetare som vill dela det i sina egna kanaler. Ni tappar mycket räckvidd i onödan om influencersamarbetet inte är förankrat internt.

– Det är ett effektivt sätt att visa innovation och bra innehåll för era kunder. Vi rekommenderar också att använda en del av influencer marketing-materialet för att göra marknadsföring för er och samarbetet, säger Nicole Haman på United Screens.

Glöm inte bort att tänka med hjärtat

Skapa tillsammans med influencern innehåll som följarna väljer och är intresserade av. Tänk igenom hjärtefrågan:
– Varför ska någon köpa din produkt eller tjänst? Låt influencern berätta din historia med sina ord till sin publik, på ett relevant och trovärdigt sätt, säger Linda Palmgren på United Influencers.

Ditt mindset: Du är inbjuden till mingel!

Influencers har en stark relation till sina publik, oändligt mycket starkare än traditionella kändisars.

Därför, när du gör influencer marketing, ska du tänka så här:

Du har fått en inbjudan till ett socialt sammanhang där du aldrig har varit förr.

Bete dig som om du är bjuden till en lyxig fest där du inte känner så många men vill göra ett gott intryck.

– Inse att det bästa som kan hända är om de alla andra gästerna börjar prata gott om dig, utan att du står bredvid, säger Nicole Haman.

SÄLJANDE MINGEL. Se influencer marketing som ett mingel där du är ny som gäst.

Vifta på svansen, länge!

Om du kommunicerar via influencers med hjälp av rörlig film, särskilt om det är video på Youtube, kommer din exponering att leva mycket längre än din kampanj.

Utnyttja det, vifta på din ”longtail”!

Ett exempel är Samsung som 2013 genomförde en kampanj tillsammans med biltest- och -recensionskanalen GT Boards som fortfarande lockar över 100 000 tittare i månaden.

Kanalen har genererat över 330 miljoner visningar sedan starten 2006.

– Även om ditt huvudsyfte är en kortsiktig kampanj kan du få en långsiktig varumärkesförbättrande exponering på köpet via film, säger Nicole Haman.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ett sista tips innan ni drar igång!

Viktigast av allt: Våga för att vinna!
– Den som vågar investera får i regel mer tillbaka, våga satsa och vinn stort. Prova er fram till er väg fram i allt vad influencer marketing har att erbjuda, säger Linda Palmgren på United Influencers.

Tre avgörande frågor innan du börjar

Är du beredd att släppa viss kontroll över varumärket till influencern? För att samarbetet ska bli lyckat måste du låta influencern kommunicera budskapet på sitt sätt, så att det passar influencerns publik. Det kräver att du släpper viss kreativ kontroll.

En fördel med influencer marketing är att innehållet ofta skapar starkt engagemang hos följarna. Men är ni beredda på att det ibland kan blåsa motvind? Reaktionerna kan handla om likes och kommentarer, men ni behöver också vara beredda på att det kan bli dislikes eller negativa kommentarer.

Är din produkt eller tjänst omgärdad av legala restriktioner? Influencer marketing inom betting, alkohol och läkemedel är mer komplicerade, här måste du försäkra dig om att influencern följer de legala restriktionerna.

Kalle Östgren

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev