Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Experten i Markets nya e-handelsskola: ”Många butiker är fortfarande fula och långsamma”

Publicerad: 8 mars 2022, 09:51

Moon-Suck Song, vd för Panagora och magister i Markets e-handelsskola.

Nu drar Markets e-handelsskola i gång. Magister i de inledande avsnitten är Panagoras vd Moon-Suck Song. Här pekar han ut det största misstaget som sker – och den vanligaste frågan han får från retailbolag.

Ämnen i artikeln:

Markets e-handelsskola

MS


Vad är din viktigaste lärdom under de tio senaste åren?
– Skillnaden på vad som bygger aktieägarvärde och vad som bygger en hälsosam P&L (balans- och resultaträkning). Med andra ord agendan hos ägare/investerare versus anställda med budgetansvar.

– Organisation: Vikten av att etablera tydligt ägarskap i olika beslutsområden för att kunna springa snabbt framåt och inte blicka bakåt och diskutera vad som fungerade förr.

LÄS MER: Markets e-handelsskola: Två avgörande tankar innan du startar din e-handel 

Vad är i regel det största misstaget som sker när man ska starta e-handel?
– Man fokuserar på att gå live som den stora utmaningen i stället för att planera hur affären ska byggas.

Vilket är den vanligaste frågan du får från ledningsgrupper och styrelser?
– Från retailers: Vill du vara med och göra oss till en framgång genom en lyckad digital transformering?

– Från D2C-brands: Kolla hur mycket detta brand är värt, kan du hjälpa oss att ta oss dit?

Vad är det vanligaste skälet till att en satsning på e-handel misslyckas?
– Man vet hur man ska få nya kunder. Men inte hur man ska få lojala och återkommande kunder som bidrar med positivt kassaflöde. En köpt kund som inte blir lojal kan bidra till ett negativt kassaflöde. Pengarna tar då slut och man tappar tro på framtiden.

Moon-Suck Song är e-handelsprofil och lärare e-handelsskolans första avsnitt. Här är viktigt och oviktig vetande om honom.

Titel: Medgrundare av och vd för Panagora.

Ålder: 45 år.

Kort bakgrund: Skateboard i tio år, DJ i tio år, e-handel i plus 20 år.

Två favoritbutiker: Aimeleondore  och Stussy

Något jag helst handlar i fysisk butik: Kläder och skor, hahaha…

Kan näthandeln bli bättre på: ALLT! Vi har bara börjat. Många butiker är fortfarande fula, många är långsamma och många är definitivt inte smarta.

Din största professionella utmaning: Redan 45 år och har inte oändligt med tid för att göra det jag kan för att näthandeln ska bli bättre.

Okänd talang: OK på badminton, challenge me!

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev