Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Därför ska du rekrytera sommarjobbare redan nu – här är tipsen och fallgroparna

Därför ska du rekrytera sommarjobbare redan nu – här är tipsen och fallgroparna

Det är hög tid att sätta igång med rekryteringen av sommarjobbare. Det menar bemanningsexperten Lisa Schuman. ”Det är lätt att underskatta hur lång tid det tar att hitta rätt bemanning”, säger hon.

Publicerad: 14 februari 2018, 10:27

Ämnen i artikeln:

Rekrytering

Innehåll

Lisa Schuman, Storesupport.

Som regionchef i Stockholm för bemanningsföretaget Storesupport har Lisa Schuman lång erfarenhet av rekryteringar. Det viktigaste, menar hon, är att alltid vara ute i god tid.

– Du behöver göra en behovsanalys och lägga semesterschema. Samtidigt är det viktigt att ha tid till en ordentlig rekryteringsprocess och en god introduktion.

Många butiker slarvar när det kommer till rekryteringen av sommarjobbare, menar hon.

– I handeln är tid alltid en bristvara. Därför blir det lätt att man väntar in i mars eller april och sedan får panik.

Men där är det viktigt att coola ned, menar hon, och låta processen ta den tid den förtjänar.

– Sommarpersonalen är butikens ansikte mot kunderna. Att anställa fel personer kan både skada försäljningen och butikens varumärke.

Det här behöver du tänka på när du anställer sommarpersonal:

Planering: Dela på ansvar och stressa inte

Att driva butik är en stressig uppgift, och därför hamnar uppgifterna med sommarbemanningen ofta på sidan.

– Det är viktigt att inte underskatta tiden det tar att faktiskt göra en ordentlig rekrytering. Man måste ta höjd för allt från behovsanalys till introduktion och utbildning, säger Lisa Schuman

Att hitta rätt person med rätt egenskaper tar tid, och det är viktigt att det görs på rätt sätt. Sociala kanaler som Linkedin och Facebook kan vara frestande hjälpmedel att träffa brett med ansökningarna, samtidigt som de ofta drar ut på rekryteringsprocessen. Ofta finns svaret närmare än man tror.

– Digitala kanaler kan vara ett bra komplement, men jag tror mycket på att ta hjälp av den befintliga personalen. Ofta känner man de folk som passar bra för jobbet, säger Lisa Schuman.

STRESSA INTE. Var ute i god tid.

1. Var ute i god tid

Det är hög tid att börja med bemanningen redan nu. Tänk på att de bästa blir tagna först, och att du behöver god tid på dig för att göra en ordentlig rekrytering och introduktion.

2. Gör en behovsanalys

Gör i god tid ett schema för hur din personal kommer att vara ledig, och tänk till hur dina kampanjer kommer att ligga. Planera in en ordentlig introduktion och utbildning för dina sommaranställda.

3. Ge någon ansvar

Chefen ska alltid vara med i slutskedet av rekryteringen men det är en stor fördel att ge någon i personalen har huvudansvaret för rekryteringen. Att dela på ansvar ger en teamkänsla i gruppen och ser till att jobbet blir gjort ordentligt. Att ge ansvar innebär ofta att det tas ansvar. Däremot är det viktigt att den som sköter rekryteringen har koll på avtal och regler.

4. Använd rätt kanaler

Med sociala mediers frammarsch har nya bemanningsmöjligheter i form av exempelvis Linkedin och Facebook öppnat sig. Vilka kanaler man använder beror på vilka tjänster som söks, men när det gäller sommarpersonal är Facebook bättre än Linkedin. Den kanske bästa metoden är att ta hjälp av befintlig personal. Ofta finns någon vän eller släkting som passar till tjänsten. Resultatet blir ofta bättre eftersom medarbetaren går i god för rekryten.

5. Var tydlig med förväntningarna

Oavsett hur du rekryterar de anställda är det viktigt att vara särskilt tydlig med detaljerna och vad som förväntas av den anställde. Det sparar mycket tid när det första urvalet ska göras.

Rekrytering: Se förbi de vanliga fallgroparna

Att behandla samtliga ansökande med respekt är viktigt. Till exempel är det A och O att på något sätt alltid vara öppna med de som inte längre går vidare i uttagningsprocessen.

– Alla som lagt ned tid på att göra en ansökan förtjänar att bemötas med respekt. Att misslyckas med det kan skada varumärket, säger Lisa Schuman.

När man sedan ska sortera är det viktigt att tänka på att referenser är valda för att de kommer att svara positivt. Därför är det viktigt att inte ställa de självklara frågorna.

På samma sätt gäller det att kryssa runt de vanliga fallgroparna när det kommer till själva intervjun.

– Intervjun är en av de viktigaste delarna i anställningen. Det gäller att tänka utanför boxen, säger Lisa Schuman.

AVGÖRANDE. Intervjun är en av de viktigaste delarna i processen.

1. Kolla med rätt referenser

Man bör alltid kolla med referenserna, men det är också viktigt att ha i åtanke att referenserna är valda för att de kommer att prata gott. För att enklare bilda sig en uppfattning om den sökande gäller det då att försöka kryssa sig förbi de vanliga frågorna. Fråga inte om personen är bra utan snarare under vilka förutsättningar de jobbar som bäst. Om det är möjligt försök även ta kontakt med andra referenser, exempelvis en tidigare kollega. Om du gör det är det dock viktigt att tala om det för den sökande.

2. Återkoppla alltid

För att inte skada sitt egna varumärke är det viktigt att alltid ge ett svar till den som inte går vidare i processen. För den första gallringen räcker det kanske med ett mejl, men ju längre processen går, desto viktigare är det att höra av sig och tala om för personen varför butiken valt att gå vidare med andra ansökande. Att visa respekt är viktigt.

3. Ställ rätt frågor

Tusenkronorsfrågan måste bli vilka frågor som bör ställas till den anställde. Det viktiga är att låta den arbetssökande analysera, då syns det ofta tydligt vilka som har känsla för service. Be den ansökande förklara vad de tycker att bra service är och fråga dem hur de hanterar misslyckanden. Be dem också beskriva vad en riktigt bra dag på jobbet är. Svaren säger ofta mycket om personen.

4. Bjud in de sökande i grupp

När det gäller sommarjobbare är det en stor fördel att bjuda in flera ansökande i en större grupp. För att få den bästa bilden gör man dels en gemensam intervju och sedan en privat. I den gemensamma intervjun syns vilka som vågar ta plats, men som ändå har respekten att lyssna och låta andra prata.

Utbildning: Släpp inte bara ut rekryterna

Den arbetsgivare som planlöst släpper ut sina anställda får både en ineffektiv personal och ett oseriöst rykte.

– Det är viktigt att man både ger en bra introduktion och en ordentlig utbildning, säger Lisa Schuman.

Tydliga strukturer redan från början, och att personalen vet vad som förväntas av dem förhöjer kapaciteten och därmed försäljningen.

– Även här är det bra att någon har ansvar, så att man ser till att gå igenom alla moment som behövs. Rätt rutiner kan spara mycket i längden.

INTRODUCERA ORDENTLIGT. Se till att en duktig handledare blir ansvarig för utbildningen.

1. Tidig introduktion

Det är en sak att beskriva vad ett arbete innebär, men det blir aldrig riktigt lika effektivt som att visa. Att hålla en generell introduktion där ett antal medarbetare får se butiken och vilka arbetsuppgifter de kommer att få är en viktig del i en bra rekrytering. Dels kanske några, som annars hade inneburit en dålig rekrytering, börjar tveka om de verkligen vill ta sig an jobbet, och dels kan butiken lyssna av vad de anställda behöver på individnivå.

2. Ordentlig utbildning

När rätt personer slutligen är anställda är det viktigt att ge dem en ordentlig utbildning. Se till att det finns en tydliga riktlinjer för vad den anställde behöver lära sig och att en duktig handledare blir ansvarig för utbildningen. Se till att förklara hur butiken är uppbyggd och gå igenom alla arbetsuppgifter. Varumärket tar stryk och arbetet blir ineffektivt om utbildningen är undermålig.

3. Se till att allt finns på plats

Se till att den första dagen blir bra och smidig för den anställde. Detta innebär att utrustning, inpasseringskort, arbetskläder och så vidare redan finns förberett när de anställde börjar. Det visar att arbetsgivaren är seriös och tar personen på allvar.

Pontus Nyman

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News