Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Checklistan som hjälper dig att hitta rätt reklambyrå

Checklistan som hjälper dig att hitta rätt reklambyrå

Ett bra samarbete med dina konsulter är en förutsättning för effektiv marknadskommunikation. Vill du byta byrå? Experten Max Apéria hjälper dig hitta rätt.

Publicerad: 14 juni 2017, 06:17


Innehåll

Ditt företag har sina egna, unika behov.

Så utgå ifrån er egen situation och styrs inte av hur andra gjort eller låt dig luras av prestige.

Det är den grundläggande utgångspunkten som Max Apéria, erfaren byråvalsrådgivare hos intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, vill att du tar avstamp ifrån.

– Det är generella råd för val av kommunikationsbyråer, till exempel reklam-, webb- och PR-byråer. För mediebyråer ställs delvis andra krav.

Vilket är det vanligaste misstaget kring byråvalet?
– Att man slarvar, med behovsanalysen eller urvalslistan, helt enkelt att man inte genomför en tillräckligt professionell process.

Den viktigaste nya frågan?
– Att hitta rätt digital kompetens. Det är en nyckelfråga för alla detaljhandelsföretag att hitta konsulter som kan bygga kombinationen mellan fysiska butiker, analoga och digitala kanaler.

Här ger Max Apéria en checklista för ett lyckat byråval.

5 steg som leder dig till rätt kommunikationsbyrå

Börja med en rejäl funderare, det tjänar du på

Som i alla hantverk är det underarbetet och förberedelserna som avgör hur bra slutresultatet blir. Så är det i högsta grad här. Ta förarbetet på allvar. Definiera ditt företags kommunikationsbehov och ringa in vad som egentligen behövs. Vilka är de viktigaste egenskaperna ni söker hos byrån? Ringa in urvalskriterierna utifrån era behov. Utifrån vad ska ni värdera folket från byråerna, när vi träffar dem?

Ett bra (men lite jobbigt) tips:

Passa på att titta på er själva, kritiskt och med ett utifrån-in-perspektiv: Vad i ditt företag gjorde att det förra byråsamarbetet inte fungerade? Det hjälper er att undvika att göra samma misstag igen.

Dags att kontakta byråer – men kolla med andra först

När du gått igenom analysen och börjar känna dig säker på era behov och vad ni söker, då är det dags att ta kontakt med lämpliga byråer. I det här skedet ska du tänka på två saker. Den första är att kolla vad andra tycker. Ta kundreferenser för de byråer som är aktuella.

När du sedan känner dig redo och tar kontakt med olika byråer, då är Max Apérias råd att vara tydlig med urvalsprocessen. ”Berätta öppet och tydligt i kontakterna hur ni kommer att välja samarbetspartner, vad som ligger bakom ert urval och i vilka steg arbetet kommer att ske”, säger han.

Bra förberedelser ger ett bra möte

När urvalet av byråer är klart ska ni förbereda selekterande frågor som ni vill att byråerna ska svara på. Skicka dem till byråerna i förväg för att få ett effektivt och väl förberett möte. Begär att personerna ni får träffa på mötet också är dem ni ska jobba tillsammans med, så att ni inte möter ledningspersoner först och ett helt annat, kreativt team dyker upp när ni sedan ska börja jobba. Arbeta igenom en tydlig, skriftlig beskrivning av uppdraget och låt byrån ta del av den innan mötet.

Berätta vem som bestämmer (ruta)
Se på mötet med byråns ögon och hjälp dem genom tydlig och öppen information om hur er egen organisation ser ut, och vem eller vilka som fattar beslut i olika frågor.

Smaka på personkemin

Det går aldrig att bortse ifrån, personkemin är viktig. De formella kraven måste uppfyllas i första läget, men om du väljer mellan två likvärdiga byråer, välj den där ni känner att personerna ger energi och arbetsglädje. Ni ska jobba tätt tillsammans.

Värdera byrån som förstår… men inte stryker er medhårs

När det är dags för sanningens minut och själva byråvalet, välj en byrå som…

… har relevant kompetens som matchar dina definierade behov.

… visar förståelse för din kategori, ditt varumärke och era utmaningar.

… vågar vara obekväma och har lite utmanande tankar kring hur ni kan förbättra er situation.

…och så, när du valt byrå, ett sista råd för framtiden:

Satsa på en lång relation

Max Apéria betonar att det finns ett stort värde i långa byrårelationer, av flera skäl:

■ Det tar tid för kund och byrå att lära känna varandra, och därmed att utveckla en givande kommunikation.
■ En byrås drivkraft är att skapa succécase av sina kunduppdrag. Det kan man inte göra på kort sikt.
■ Kund och byrå bygger gemensam kunskap över tid genom att dra lärdom av sina marknadsinvesteringar.

Max Apéria

Max Apéria har lång erfarenhet från såväl annonsör- som byråsidan, bland annat från reklambyrån Paradiset under 1990-talet. Sedan drygt tio år tillbaka är han intresseorganisationen Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare. Medlemmar tar hjälp av Max när de behöver vägledning genom en byråupphandling, eller en översyn av sina befintliga byråsamarbeten.

Kalle Östgren

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News